FrankfurtDetection0204-cover

A rendszernek márpedig mennie kell!

Napjainkban a nagyvállalatok és a kormányzati szereplők is mind nagyobb figyelmet szentelnek az üzletmenet-folytonosság fenntartására, illetve annak biztosítására. Felelős nagyvállalat már nem létezhet komplex üzletfolytonossági terv nélkül, amely segítségével eredményesen csökkenthetők nemcsak a jellemző biztonsági kockázatok, hanem egyéb, előre nem tervezett havária helyzetek következményei és káros hatásai is. (tovább…)

szemelyatvizsgalas-neworleans-cover

A korszerű személyátvizsgálás módszertana

„Önmagukban a legmodernebb átvizsgáló eszközök alkalmazása nem garantálja a hatékony felderítést és a biztonság magas szinten tartását. Ha ezeket az eszközöket nem a megfelelően kialakított helyszínen, technológia és módszer szerint, nem elegendő létszámú és felkészültségű személyzettel működtetik, az eredmény messze nem fog megfelelni az elvárásoknak.” (tovább…)

Farkas Richard ügyvezető Orion 21. Kft

A proaktív védelem első vonalában!

A 2007-es alapítású Orion 21 Kft ügyvezetőjével, Farkas Richárddal beszélgetünk, cégük helyzetéről piaci lehetőségeikről. Jelen beszélgetésünk célja a bemutatkozás, de portálunk a későbbiek során részletesebben is foglalkozik majd termékeikkel, projektjeikkel. (tovább…)

Forrás: Shutterstock

A biztonsági őrök intézkedési jogai

Sokan nincsenek tisztában azzal, hogy milyen jogai vannak egy biztonsági őrnek, kidobónak vagy testőrnek. A D.A.S. Jogszerviz ezt járja körbe. Technikai portálunk értelemszerűen ritkán foglalkozik az élő erős biztonság kérdéseivel, most mégis úgy gondoljuk, fontos lehet a téma olvasóinknak is. (tovább…)

Forrás: Skycourt

A reptér biztonsága kiemelkedő Budapesten

Kiválóan megfelelt Magyarország legnagyobb nemzetközi légikikötője, a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér az Európai Bizottság biztonsági ellenőrzésén. Az Uniós rendeleten alapuló szigorú vizsgálaton a polgári légi közlekedés védelmét szolgáló szabályok betartását vizsgálták. (tovább…)

Forrás: Laczkó Gábor

Ipari hálózati eszközök alkalmazása biztonságtechnikai rendszerekben

A mai elektronikus biztonságtechnikai eszközök egyre nagyobb hányadát IP hálózatok kapcsolják össze, azon belül is kiemelkedő szerep jut az Ethernet hálózatoknak. Ebben a cikkben a speciális terepeken telepítésre kerülő eszközökről írunk, itt olyan környezetről beszélünk, ahol a szokásos környezeti terhelésnél jóval nagyobb igénybevételt kell a technikáknak elviselniük. (tovább…)

Forrás: lokacio.hu

Az „Otthon” biztonsága – A biztonságtechnika beszerzésének, telepítésének szempontjai, buktatói

Az elektronikai cikkek évek óta slágerajándéknak számítanak karácsonykor. Ezeken belül külön népszerűségnek örvendenek a biztonságtechnikával kapcsolatos kütyük. A szerkezetek használatával kapcsolatban azonban megannyi aggasztó kérdés felmerül. Ezeket pedig nem árt tisztázni még vásárlás előtt. A Pénzcentrum szakértővel beszélgetett a témában. (tovább…)

Fokozódó veszélyben a bank automaták Forrás: bitport.hu

Fokozódó veszélyben a bank automaták

Az automatákat érő támadások minősége javul, mennyisége növekszik, és mind gyakoribb a hálózaton keresztüli manipuláció – számol be erről, az Europol és a Trend Micro jelentése.

(tovább…)

Sprinklerrel a tűzfegyverek ellen Forrás: . https://www.asmag.com/showpost/23189.aspx

Sprinklerrel a tűzfegyverek ellen

„A Sentrē  eszköz  egy rövid vízsugarat bocsájt ki nem mérgező adalékokkal a fenyegetés forrására. Ez erősen irritálja a szemet, orrot, torkot, tüdőt és a bőrt  virtuálisan mozgásképtelenné téve az elkövetőt mindaddig, míg az első  beavatkozó egység meg nem érkezik.” (tovább…)

Integrált biztonsági rendszer a közbiztonság szolgálatában Tatabányán -beszélgetés Molnár Tamás közbiztonsági tanácsnokkal Forrás: Molnár Tamás

Integrált biztonsági rendszer a közbiztonság szolgálatában Tatabányán -beszélgetés Molnár Tamás közbiztonsági tanácsnokkal

Az egyre inkább terjedő biztonsági integrált rendszerek lehetőséget nyújtanak arra, hogy végre településeken is valódi integrált rendszerről beszélhessünk, amely nemcsak a kamerarendszereket, hanem a behatolásvédelmi , a tűzvédelmi, valamint a beléptető rendszereket is egységes felületen kezeli, megkönnyítve ezzel a polgári védelmi szolgáltatást is. Erre tesznek kísérletet Tatabányán. (tovább…)

Biztonságos ellátási lánc szakértőktől I. A plázák és üzletközpontok biztonsága. Homoki Gábor Atalian Zrt.

Biztonságos ellátási lánc szakértőktől I. A plázák és üzletközpontok biztonsága. Homoki Gábor Atalian Zrt.

Homoki Gábor az Atalian Zrt. vagyonvédelmi vezetője a plázák és üzletközpontok biztonsági problémáit tekinti át a XXI Logisztikai Konferencián elhangzott előadásában. Megismerhetjük az Atalian szolgáltatási területeit, a plázák és bevásárló központok vagyonvédelmi elvárásait, a védelmi tevékenység megszervezésének, valamint a megfelelő őrző-védők kiválasztásának főbb szempontjait, végezetül pedig rámutat a leggyakrabban felmerülő hibákra és hiányosságokra.
(tovább…)

Kritikus infrastruktúra védelme

Kritikus infrastruktúra védelme

A kritikus infrastruktúra egymással összekapcsolódó, és kölcsönös függésben lévő létfontosságú infrastruktúra elemek, létesítmények, szolgáltatások rendszere. Ezek rutin operációjának, működésének meghibásodásának-, megzavarásának-, megsemmisítésének-, így kiesésének a következményei az országok mindennapi életét érintően súlyosak lehetnek. (tovább…)

Egerek a bombák felderítésére a reptereken?

Egerek a bombák felderítésére a reptereken?

Egy új robbanószer felderítő megoldáson dolgoznak Izraelben, egerek felhasználásával. Az állatoknak megvan az a tulajdonságuk, hogy az embernél jóval érzékenyebben reagálnak a külvilágból érkező ingerekre, ez alól az egerek sem kivételek. Megfigyelték, hogy szokatlanul éles szaglásuk van a robbanószerek felderítéséhez. (tovább…)

„A jogkövető drón használat lehetőségei korlátozottak”

„A jogkövető drón használat lehetőségei korlátozottak”

Az utóbbi időben több cikkünkben is érintettük a témát. Tekintettel portálunk profiljára,  elsősorban a drón használat biztonsági vonatkozásait, valamint a szabályozás aktuális kérdéseit igyekeztünk áttekinteni. Úgy gondoltuk fontos, hogy egy neves piaci szereplő véleményét is meghallgassuk, Molnár Zsoltnak a Rotors § Cams ügyvezetőjének gondolatait olvashatjuk az alábbiakban. (tovább…)

Biztonság a Mercedes gyárban (forrás: vezess.hu)

Biztonság a Mercedes gyárban. Beszélgetés Szekér Péterrel a gyár biztonsági vezetőjével

„Óriási kihívás, egyben megtisztelő feladat volt számomra – egy vidéki hazai rendőr-főkapitányságról érkezve  – a gyár biztonsági folyamatainak a megtervezése a német Daimler AG szakmai elvárásainak megfelelően.”  „ Az utóbbi évek legnagyobb kihívása a vállalati tulajdon védelme, a lopások megelőzése, illetve a bombafenyegetések következtében történt leállások voltak…”. Szekér Péter biztonsági vezetővel beszélgetünk a kecskeméti Mercedes-Benz Gyárban. 

Egy rövid történeti összefoglaló. A Daimler AG 2008-ban több versengő kelet – európai (de egyben hazai) helyszín közül döntött Kecskemét mellett (pontosabban az M5 ás az 5-ös autóút közti terület Kecskemét déli kivezető térségében). Az építkezés 2009-ben kezdődött; az átadásra 2012 márciusában került sor.
Kedves Péter! Bízvást állíthatjuk, hogy az utóbbi évtized kiemelkedő presztizsberuházásának helyszínén járunk. Komoly sikert és egyben lehetőséget is jelent az ország és persze a térség számára is egy ilyen színvonalú munkakultúra jelenléte a mindennapokban. Hogyan épült ki a biztonságvédelem az évek során?
A kérdés telitalálat, mert az ember már az indulás pillanataitól szembesült a létesítményüzemeltetés tervezése során is a tudatossággal, a széleskörű tapasztalatokkal, az elvárások pontos megfogalmazásával.

Ön hogyan került a Céghez?

Pályázat során esett rám a választás 2010-ben, azt megelőzően a Vas Megyei Rendőr-főkapitányságon dolgoztam, bűnügyi területen, így létesítménybiztonsági kérdésekkel ezt megelőzően közvetlenül nem foglalkoztam.  A feladat a gyár biztonsági folyamatainak, szervezeténekmegtervezése, kiépítése volt. Hospitációk keretében Németországban ismerkedtem meg a Daimler hagyományaival és a konszern alap biztonsági folyamataival.  A szakmai ismereteken túl legalább annyira fontosnak tartották  a vezetői munkához nélkülözhetetlen emberi készségek képességek tesztelését, fejlesztését,  így a kreatív és megoldás centrikus gondolkodást, a nyitottság igényét, készséget a pozitív emberi kapcsolatokra stb.

Biztonság a Mercedes gyárban (forrás: bevezetem.hu)Mennyi idő alatt és végül is hogyan állt össze a biztonságvédelmi koncepció?

A tervezés közel egy évet vett igénybe, és ami talán a legnehezebb volt, a konszern alapelvárásaira építve  kellett olyan biztonsági projektet összeállítani, amelyik messzemenőkig figyelembe veszi a helyi (hazai) sajátosságokat.  Szokatlan volt, hogy a szigorúan vett létesítménytechnikai és élőerős biztonsági követelmények kidolgozásán kívül, további szempontokat is át kellett tekinteni. Ennek érdekében meg kellett próbálni viszonylag pontos képet kapni a térségi, az ágazatra jellemző és egyáltalán a hazai bűnelkövetések domináns típusairól is.  De a munkahelyi potenciális bűncselekmények lehetőségét mérlegelve általános erkölcsi kérdések is felmerültek, mint ahogy szempont volt a munka megfizetettségének és megbecsültségének hazai (térségi) helyzete is stb. Azaz, egy igencsak összetett feladatról volt szó, hiszen a különböző  helyi realitásokhoz igazodva a biztonsági koncepciónak is más és más hangsúlyai lehetnek és vannak is  A konkrét intézkedésekmegtervezését, tehát széleskörű „kitekintés” előzte meg.  A konklúzió persze senki számára sem lehetett meglepetés: a fő szempont, amit figyelembe kellet vennünk a tervezésnél, hogy itthon kiemelten kezelendőa vagyon elleni bűncselekmények miatti veszélyeztetettség a termelő üzemekben is.
Biztonság a Mercedes gyárban
Tapasztalatai szerint a biztonság mely területei jelentik Önök számára a hétköznapok során a legjelentősebb kockázatokat?

Először talán a szervezett formában elkövetett lopások kockázatáról kell beszélni (ez a több szereplős, előre megtervezett és időben is hosszabb távot érintő történő, jelentős kárértéket elérő cselekményeket jelenti). Ezt figyelembe véve, kiemelt szerepe van a beléptetés és kilépés kontrollnak, a személy-, gépjármű- és áruforgalmat érintően egyaránt. Gondoljunk csak bele a nagyságrendekbe. A gyárban kb. 4000 ember dolgozik, ehhez jön a beszállítói és egyéb látogatói napi létszám. A logisztika szervezésében 2000-2500 kamion érkezik hetente a gyárba, az alkatrészeket és egyéb anyagok beszállítva. Óriási feladat tehát a beérkeztetés és a raktározás. Több külső beszállító is végez az üzem területén előkészítő munkákat az összeszerelés során, gyár a gyárban” pl. így készülnek az ülések. Ez a biztonság szempontjából persze azt jelenti, hogy nem csak a saját dolgozókra kell figyelmet fordítani.
Biztonság a Mercedes gyárban (forrás: autopolt.hu)

Tudjuk azt, hogy a közveszéllyel fenyegetés (bombariadók) is kiemelt problémát jelentettek az utóbbi években, amelynek eredményeként új biztonsági szabályozást vezettek be.

Valóban olyan problémára kellett megoldást találjunk, amely az anyagi veszteségen túl megbénítottaa gyár életét, továbbá több ezer embernek okozott kellemetlenséget. A tavaly augusztusi jogszabály módosításig a termelő üzemekben bombariadó esetén azonnal le kellett állni a termeléssel és a átvizsgálás idejére el kellett hagyni az üzemet.  Nyilván érthető, hogy egy autógyár esetében a termelésleállás mekkora anyagi veszteségeket jelentett. 2012-ben egy, tavaly viszont már négy leállásunk volt. A rendőrség által lefolytatott nyomozás egyébként minden esetben felderítette az elkövető személyét. Tenni kellett tehát valamit és egy szakértői team közreműködésével sikerült egy olyan jogszabály módosítást kidolgozni, amely lehetővé tette ilyen helyzetekben a rendőri szervek számára a mérlegelés lehetőségét, ami a gyakorlatban azt jelenti, hogy automatikus kiürítés nélkül folyamatos üzem mellett lehet sort keríteni a kialakult helyzet kivizsgálására. (A közveszéllyel fenyegetés szabályozási kérdéseiről lásd még cikkünk
Biztonság a Mercedes gyárban (forrás: autoszektor.hu)
Ez persze az üzemi biztonsági szabályozás ismételt áttekintését, részleges újraszabályozását és persze döntően a személyi beléptetés és beérkező logisztikai és áruforgalom területén folyó kontrolltevékenység szigorítását jelentette, a szűrés, megelőzés céljával, nem kevés biztonságtechnikai invesztícióval. Az új rendszert oktatásokat, vizsgákat és a rendőrségi auditot követően lehetett bevezetni. (A személy be és kiléptetés gyakorlatát mi is tapasztaltuk dokumentum és csomagvizsgálattal fémkeresős átvizsgálással. A szerk.).

Értjük, persze ami nem világos az, hogy milyen módon lehet azonnal véleményt alkotni egy fenyegetés komolyságáról?
Mondhatjuk, hogy ez nincs a mi „orrunkra sem kötve”, mindenesetre a rendőrség szerint meglehetősen jól és gyorsan szűrhetőek a ténylegesen komolyan vehető fenyegetések. Ami azonban változatlan maradt, továbbra is fokozottan koncentrálunk a kiléptetésekre, a vagyon elleni incidensek megelőzéséra, megakadályozására.
Mi játszhatott ebben még szerepet?
A dolgozói állomány tudatos kiválasztása és ennek eredményeként idővel, az egy csapathoz való tartozás érzésének az erősödése. A meggyőződés kialakulása, hogy a munkának nem csak „elszenvedője vagyok, de úgy érzem, hogy az „Ügy” az enyém is”.
Biztonság a Mercedes gyárban (forrás: vezess.hu)
Gondolom van még egy olyan téma, ami megkerülhetetlen a biztonság szempontjából és ez a tűzvédelem.

Természetesen ez kiemelt terület és kockázat. A gyárban létesítményi tűzoltóság működik a szabályozásban előirt létszámmal, oltó technikával és gépjármű parkkal. A telepített tűzjelző ésautomatikus oltástechnika valamennyi gyártó, összeszerelő üzemben persze rendelkezésre áll. A kiemelt tűzkockázatú helyeken pl. lakkozó üzem (20 m-es belmagassággal) a tűzjelzést 5 percen belül a helyszínen nyugtázni kell. A jelzések az integrált vezérlő és felügyeleti központba kerülnek, ahonnan egyébként az energetikai és épületgépészeti vezérlés is folyik. Vészhelyzet esetén előreszabályozott forgatókönyv alapján természetesen számíthatunk a városi és a megyei katasztrófavédelmi szervezet segítségre is.

Beszéljünk akkor röviden a biztonsági szervezet felépítéséről.

A minden időben öt fővel vonulni képes létesítményi tűzoltóságon felül, a külsős biztonsági szolgáltató cég operatív irányítását és koordinációját 6 fővel látjuk el. Tavaly év végéig a járműpark (flottakezelés, termelést támogató eszközök pl. targoncák, emelők stb.), valamint a létesítményi szerviz deszk (pl telefonközpont) is hozzánk tartozott. A jelentős létszám persze az élőerős védőszolgálatot jelenti, ezt több mint száz fővel a mi szakmai kontrollunk mellett külső, szolgáltató aSecuritas Magyarország Kft. végzi.

kapcsolódó cikkek:

Budapest Airport. Eredményesen kezelik a növekvő biztonsági kockázatokat!

Termelő üzemek védelme bombafenyegetéssel szemben

Drón használat – szabályozási kérdések I.

Növekvő igény a Drónok detektálására

Növekvő igény a Drónok detektálására

„A drónok fejlesztésében a legnagyobb kockázat az, amikor a technológia rossz kezekbe kerül. Ilyenkor szélsőséges esetekben akár a terrorizmus eszközévé is válhat” állítja a texasi  Drón Laboratórium alapítója, Zain Naboulsi.  Egyre nő az igény olyan eljárásokra, megoldásokra  amelyek segítségével a drónokat detektálni lehet.

A kockázat mindig reális, hogy végül is egy fejlesztés vagy új találmány jó vagy kártékony céllal kerül felhasználásra. Ezért ha a technika illetéktelen kezekbe kerül  az jelentős  veszéllyel járhat, amivel számolnunk kell. Tokióban egy tüntető radioaktív port szállító drónt irányított a Japán miniszterelnöki iroda fölé, mivel a kormány a nukleáris reaktorok újraindítását tervezte 2015-ben. A balesetben senki nem sérült meg, viszont az épületet teljes mértékben tönkretette.

A detektálás

A drón technológia  velejárója, hogy elképesztően nehéz a pontos helyzetüket meghatározni, de már létezik olyan eszköz, mely figyelmezető jelzést ad, ha a közelben lebegnek. A Drón Laboratóriumot eredetileg mezőgazdasági drónok fejlesztésére hozta létre Zain Naboulsi és Philip Wheat, de időközben ráeszméltek, hogy hatalmas igény van a drónok detektálásának megkönnyítésére. Olyan detektorokat gyártanak, melyek jeleznek ha egy reklámozó vagy akár szórakoztató célt szolgáló drónt észlelnek. Ez magába foglalja a hang és rádióhullámos drón azonosítást is.
A fejlesztéseik során a legkiemelkedőbb gyártókkal dolgoznak együtt, többek között a DJI, 3DR és a PARROT (napjainkban ezek a cégek uralják a piac 90-95 %-át) . A katonai és hadi drónok detektálása viszont már nem tartozik a feladataik közé (lásd: megjegyzésünket később).

A Drón Labor ügyfelei többnyire biztonsági és viszonteladó cégek. Fejlesztett eszközeik audio és hagyományos mikrofonokkal már 15-30 méterről jelezni tudják a drónok jelenlétét. Teljes csendben pedig ez a távolság akár 60-90 méterre is kiterjeszthető, de dolgoznak még szélesebb hatótávolságú mikrofon technikák fejlesztésén is. Rádióhullámos detektálásnál a hatósugár 400 méter, azonban tesztelésnél elérték már a 600 métert is.

Főbb céljaink közé tartozik, hogy hangérzékelővel, rádió hullám, videó illetve hő érzékelővel és radarral lássuk el eszközeinket. Ezeket az öt érzéknek nevezzük, ez így együttesen tudja hatékonyan segíteni  a detektálási folyamatot.  Pusztán csak hangérzékelővel felszerelni egy detektort nem igényel nagy szakmai tudást és olcsón létre lehet hozni. Viszont egy kiabáló emberekkel telített stadionban az efféle megoldás használhatatlan, mivel a drón által keltett zaj, nem haladja meg többnyire egy  méhraj hangját.” tette hozzá Naboulsi.

Érdekes  és nehezen érthető tendencia , hogy  az Egyesült Államokban történt számos drón baleset ellenére a detektorokat nem amerikai, hanem külföldi vásárlók veszik.

Fenyegetettség

Az emberiségre nézve a drónok hasznosak, de csak idő kérdése, hogy  a terrorizmus céljait szolgáló eszközként alkalmazzák őket, hangsúlyozza Naboulsi. A drónokat egyszerűen felszerelhetik C4 vagy plasztik robbanószerekkel, vagy biológiai fegyverekkel amivel könnyen elrepül bárhova és megöli az ott lévőket. Vegyünk például egy víztározót, amit magas kerítésekkel és biztonsági személyzettel védenek a betolakodók ellen. Egy drónnak ez nem akadály, így könnyedén átrepül rajtuk és beszennyezheti a vizet. Napjainkban az ehhez hasonló  esetlegesen felmerülő problémákkal kell megküzdenünk és azokkal akik rossz célokat szolgálva kívánnak fegyverként drónokat bevetni. Ha eljön ez a nap, akkor mindenki ráeszmél majd, hogy meg kell védenünk magunkat. Csak ne legyen túl késő.”
Növekvő igény a Drónok detektálására

EREDETI SZÖVEG FORRÁSA: ITT (2015.06.05)

Megjegyzés
A drón használat kockázatait érintően az adatvédelem mellett, persze mi is  beszélünk biztonsági kérdésekről is, de nyilván egyenlőre és „hál istennek” csak a mi viszonylag békés világunkat érintő kérdések mentén. Még belegondolni is rossz abba, hogy ez a technika fegyveres támadási célokat is szolgálhat. Pedig az eszközök már ma is rendelkezésre állnak és bizony használják is jelentős hatékonysággal. Az USA légierejének napjainkban már vélhetően több mint 35%-át tehetik ki az un UAV ((unmanned aerial vehicles)  drónok és a terrorizmus ellenes háború 2001-es kezdete óta egyre szélesebb körben és növekvő eredményességgel használják lokális, célzott felderítő-megsemmisítő akciók kapcsán.

Hol van itt akkor a fentiekben jelzett kockázat, hiszen tudtunkkal ezek a szuper modern támadó eszközök, csak a legfejlettebb haditechnikával bíró országokban állnak rendelkezésre jelenleg, plusz a fejlesztésük és rendszerbe állításuk is pokolian drága.  A legálisan birtokló országok pedig deklaráltan elítélik a terrorizmust.

A dolog sajnos ennél bonyolultabb. Az alábbiakban, immár a fenti cikk ismeretében próbáljuk meg néhány pontba szedve összesíteni azokat a körülményeket, amelyek bizony megkönnyítheti a terrorizmus térhódítását ezen a területen is. Reális ti. az a lehetőség sajnos, hogy a témát érintően egyenlőre csak a jéghegy csúcsát látjuk.

  1. A terrorizmust finanszírozó pénzügyi források jelentősek és érzékelhetően kiapadhatatlanok. Az állami szintre emelkedett terrorizmust jelentő Iszlám Állam ezen a területen még új perspektívákat is nyitott. Ennek akár már rövid távon is lehet eredménye magas technikai szintű támadó dróntechnikák kifejlesztése, vagy a fekete piacon történő beszerzése és bevetése ( a COCOM lista ellenére is).
  2. Amennyiben jobban belegondolunk, terrorcselekményeket  nem csak a fenti  high-tech kifejezetten katonai felhasználásra fejlesztett drónokkal  lehet elkövetni és az igazi reális veszély jelenleg éppen ez (lásd: a fent).  Csak Magyarországon több száz  engedélyezett civil drónt használnak döntően az infrastruktúra ellenőrzés –l égifotózás területén (nem beszélve az engedély nélkül repülő technikákról ).  Nyilván világszerte (és különösen a fejlett társadalmakban) a dróntechnika  térhódításának a forradalmát éljük és az ártó szándék kivitelezéséhez minden további nélkül szerezhetőek be legálisan is  civil drónok és  viszonylag kis költséggel alakíthatóak át, szerelhetőek fel a  „szükségleteknek megfelelően”.  
  3. Szabályozási problémák. Az EU-ba és itthon  is tudjuk, hogy a drón használat körültekintő szabályozása egyenlőre még kidolgozás alatt áll (engedélyezési, biztonsági, adatvédelmi vonatkozások stb. lásd cikkünk) és úgy véljük, hogy a fejlett világban máshol is jelentkeznek szabályozási problémák.
  4. Na és messze nem utolsó sorban a fenti cikkben jelzett detektálás, elhárítás  kérdései.  Még egyébként a  szerencsére domináló békés felhasználás esetén is kiemelt szempont kellene legyen olyan technológiák fejlesztése  és használatba állítása, melyek képesek a  döntően alacsony légtérben repülő drónok detektálására bemérésére.  A  terror kockázatnak kitett térségek, objektumok esetén pedig az elhárítás technikáira is égető szükség lenne. Az idő tehát sürget és úgy tűnik, hogy ezen a területen világszerte késében vagyunk. (A szerk.)

Fordította, összeállította: Valkó Máté  Óbudai Egyetem

kapcsolódó cikkek:

Drón használat – szabályozási kérdések I.

Impressziók az MBF V. kecskeméti konferenciájáról. Cél a biztonsági kockázatok megelőzése, irány, a tudatos tervezés!

Budapest Airport. Eredményesen kezelik a növekvő biztonsági kockázatokat!

Budapest Airport. Eredményesen kezelik a növekvő biztonsági kockázatokat!

A reptér jogi státusza: közforgalom számára nyitott magánterület. Na és nem is akármilyen! Csak néhány adat: 0-24 órás üzemben 15 000 induló utas naponta,  2 500 dolgozó + a beszállítói forgalom (Cargo, Catering). „ A kiemelt biztonsági kockázat napi megélése mellett szerencsénkre az utóbbi évek leggyakoribb biztonsági eseménye az elhagyott, többnyire véletlenül ottfelejtett csomagok táskák problémájának a kezelése volt.” Szabó Istvánnal, a repülőtéri biztonsági szolgálat helyettes vezetőjével beszélgetünk. (tovább…)

Drón használat

Drón használat – szabályozási kérdések I.

A pilóta nélküli légi jármű rendszerek, eszközök (UAS, UAV), közkedveltebb néven drónok fejlesztésének, dinamikus térhódításának a periódusát éljük.  Az MBF kongresszusról beszámoló cikkünkben hangsúlyoztuk, hogy a fejlődés léptékét, csak a 70 – es évek PC forradalmához lehet hasonlítani,  mert a kezdeti katonai, rendvédelmi felhasználási területeket messze meghaladva terjednek a civil szférában is, így pl. az infrastruktúra ellenőrzés – védelem és a légi fotós technika területén. A felhasználásnak szinte csak a fejlesztőkfantáziája szabhat határt, ugyanakkor jelentős biztonsági kockázatok is jelentkeznek, ezért a használatuk szabályozása elkerülhetetlen. Induló cikksorozatunk ezt a kérdéskört próbálja áttekinteni.

A dróntechnika érzékelhetően már rövid távon is forradalmasítani fogja az alacsony légtérben folyó légi tevékenységet, használatuk ugyanakkor jelentős biztonsági kockázatokat is felvet, itthon elsősorban a repülésbiztonsági de adatvédelmi területen is stb. A figyelmetlenség és a szakszerűtlen kezelés komoly baleseteket idézhet elő, de még a légi forgalmat is veszélyeztetheti, arról nem is beszélve, hogy a technikákkal minden nehézség nélkül lehet „behatolni” az ember privát szférájába. A szabályozás egységes EU-s rendszerének kialakítása és bevezetése tehát elkerülhetetlen, melynek meg kell határoznia a legális alkalmazások feltételrendszerét – beleértve az adatvédelmi, repülésbiztonsági és felelősségbiztosítási kérdéseket is -, valamint az illegális alkalmazások elleni fellépés módját egyaránt.   A témában a „használati engedélyeket” kiadó Nemzeti KözlekedésiHatóság (NKH) véleményét kérdeztük. (adatvédelmi  kérdésekre egy következő cikkünkben térünk ki)

A következő témákról kértünk tájékoztatást

Szerettünk volna, pontosabb és akár naprakész adatokat kapni az engedélykérésekszámáról, engedélyek felépítéséről, tartalmáról, jellegzetes típus problémákról,  elutasított tanulságos esetekről és arról, hogy véleményük szerint ma hogyan áll az engedélyezett és aténylegesen repülő drónok arányszáma a hazai légtérben. De kérdeztük egyúttal  a tervezett szabályozás legfrissebb helyzetét is.

Az NKH kommunikációs osztályának válaszából idézünk.

Illetékes: az NKH Légügyi Hatósága

Minden pilóta nélküli légijármű – függetlenül a felhasználás céljától – a légiközlekedésről szóló 1995. évi XCVII. törvény hatálya alá tartozik, tekintettel arra, hogy ún. lajstromozásra nem kötelezett légijárműnek tekintendő. A NKH Légügyi Hatósága a hivatalos honlapon is megtalálható jogi szabályzók alapján adja a “drónok” kereskedelmi célú használatára vonatkozó engedélyeit.

A pilóta nélküli légi jármű rendszerek alkalmazásakor a NKH Légügyi Hatósága által alkalmazott jogi szabályzók mellet több más Hatóság (pl.: a Nemzeti Média és Hírközlési Hatóság, Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóság) és egyéb szervezet által támasztott követelményeket is figyelembe kell venni.
További részletek: https://www.nkh.gov.hu/web/legugyi-hivatal/pilota-nelkuli-legijarmuvek-uav/uas-uzemeltetese

Az engedélyezés menete

A pilóta nélküli légijárművel történő munkavégzéshez egy tevékenységi és a munkaterület függvényében egy eseti vagy korlátozott légtér engedély iránti kérelmet kell a Hivatalhoz benyújtani. Az engedélyezési eljárás normál ügyintézési határideje 21 nap. Különösen a légtér engedélyek kiadása egyéb szakhatósági állásfoglalásokat, biztonsági elemzéseket is igényelhetnek a kérelmezett légtér típusának figyelembevételével.

A tevékenységi engedély maximálisan három hónapra adható ki, amely az érvényesség időtartamán belül kiterjeszthető, illetve a még érvényes engedély meghosszabbítható. A munkavégzéshez szükséges légtér engedélyek munkaterületenként kerülnek kiadmányozásra.
Abban az esetben, ha a kérelmezett munkavégzés célja mérőkamerás távérzékelés, a Hivatal által kiadott tevékenységi engedély birtokában a légi távérzékelés engedélyezésének és a távérzékelési adatok használatának rendjéről szóló 399/2012. (XII. 20.) Korm. rendelet értelmében, kérelmet kell benyújtani a Magyar Honvédség Geoinformációs Szolgálatához is.

Hobbi felhasználás: nem kell hatósági engedély (A szerk.: ?!)

Ami a kizárólag magáncélú – hobbi célú – felhasználást illeti, külön hatósági engedély beszerzését pillanatnyilag nem igényli. Ugyanakkor, a légijármű tulajdonosát teljes körű büntetőjogi felelősség terheli a használat során bekövetkező balesetekért, anyagi kár okozásáért, a légiközlekedés szabályainak megsértéséért. Ennek elkerülése érdekében, és figyelemmel az engedélyköteles tevékenységek végrehajtásának feltételeire, kifejezetten ajánlott az eszközt a tulajdonos birtokában lévő területen használni, a más természetes vagy jogi személy tulajdonában lévő, illetve közterületeket elkerülni, az emberek fölötti repüléstől pedig szigorúan tartózkodni.
napelemes dron

A szabályozás helyzete

Az Európai Unió tagállamai jelenleg nemzeti hatáskörben dönthetnek a 150 kg maximális felszállósúly alatti távirányított légijármű-rendszerek alkalmazásának feltételeiről. A magyar jogszabály szakmai háttéranyagának előkészítését tavaly kezdte meg egy, a Nemzeti Közlekedési Hatóság Légügyi Hivatalának vezetésével működő munkacsoport. A szakemberek természetesen figyelembe veszik a nemzetközi előírásokat (különösen az Európai Unió és a Nemzetközi Polgári Repülési Szervezet (ICAO) szabályait), több európai ország kapcsolódó követelményrendszerét tanulmányozzák. A majdani jogszabály várhatóan nem törvény, hanem miniszteri rendelet lesz, elfogadásának és kiadásának pontos ütemezése csak a későbbiekben határozható meg. A tervezetről tájékoztatni kell majd az Európai Bizottságot és a tagállamokat. Az ún. notifikációs eljárás időtartama a közösségi szabályozás párhuzamosan zajló kialakítása miatt a megszokott három hónapnál akár jelentősen hosszabb is lehet.

Az Európai Bizottság kezdeményezésére ugyanis uniós szinten közös stratégia és egységes előírások készülhetnek a távirányított légijármű-rendszerek biztonságos és fenntartható polgári felhasználásának kereteiről. Az elmúlt években rohamosan fejlődő technológia legígéretesebb alkalmazási területei az infrastruktúraellenőrzés és a légi felvételek készítése. A korszerű eszközök hosszabb távon az árufuvarozásban, végül pedig akár a személyszállításban is megjelenhetnek majd.

Magyarország támogatja egy erős és versenyképes gyártó- és szolgáltatóipar kialakulási feltételeinek megteremtését célzó közös stratégia megalkotását. Fontos, hogy olyan uniós előírások szülessenek, amelyeknek megfelelve a magyar fejlesztők is sikeresen vehetnek részt a világpiacon folyó versenyben. A piacnyitáshoz szükséges egységes szabályoknak a légiközlekedés- és adatvédelemmel, az állampolgárok jogaival kapcsolatos kockázatokat is kezelniük kell.

A tervezett uniós szabályozás megalkotása során a repülésbiztonság elsődleges szerepe mellett különös figyelemmel kell lenni arra, hogy az előírások milyen felszálló súlyú távirányított légijárművekre vonatkozzanak. A meghatározandó értéknek úgy kell segítenie az egységes európai piac kialakítását, hogy közben ne gátolja a helyi fejlesztéseket.

Több száz civil drón, hetente 3-4 engedély

Jelenleg több száz civil drón van Magyarországon, hetente 3-4 engedélykiadással kapcsolatos kérelem érkezik a Légügyi Hivatalhoz.
Tipikus problémaként említhető, hogy sokan úgy vélik, mivel “csak” alacsonyan (15-30m magasan) akarnak repülni, ezért nem veszélyeztetnek más légijárművet, de a rendőr-, mentő- valamint mezőgazdasági légijárművek  is közlekedhetnek ilyen magasságban.

Sorozatunk második részében, a drón fejlesztés és kereskedelem területével foglalkozó szakértő véleményét kérjük a szabályozás problémaköréről (A szerk.).

kapcsolódó cikk:

Impressziók az MBF V. kecskeméti konferenciájáról. Cél a biztonsági kockázatok megelőzése, irány, a tudatos tervezés! 

Mintavételezés robbanóanyag detektorral

Termelő üzemek védelme bombafenyegetéssel szemben

Immár tényként kezelhetjük a döntést, Magyarország szerepet vállal az iszlám állam elleni háborús koalícióban. Ez a helyzet pedig még annak ellenére is növeli az itthoni terror kitettséget, hogy jelen ismereteink szerint a résztvevő katonai kontingensnek főleg csak az őrzés-védelmi feladatai lesznek. A terror fenyegetettség értékelésének, a megelőzéshez kapcsolódó teendőknek nyilván megvannak a halaszthatatlan állami feladatai. A mi feladatunk ugyanakkor annak a mérlegelése, hogy a biztonságvédelmi szakmának és szabályozásnak, döntően a létesítmények védelmébe milyen teendői jelentkeznek. Ebben a témában kaptunk színvonalas cikket a Z&Z- Kft-től. (tovább…)

AgrárSecurity!

AgrárSecurity! Új utakon a Senit Kft. Biztonságtechnika a mezőgazdaságban

A szakmában már egy ideje megfigyelhető, hogy azok a cégek is kiemelkedően eredményesek tudnak lenni a piacon, akik képesek egyes, gazdasági – iparági biztonsági szükségleteket feltárni, majd köznyelvvel szólva „ beleállni a problémába”.  A szükséges kapcsolatokat kiépíteni és nem ritkán  speciális igényekre, megfelelő megoldásokat kínálni. Ezt az utat választotta a Senit Kft, eredményesen fejlesztve kapcsolatait az agráriummal. Kövesdi József cégvezetővel beszélgetünk.

Hogyan került képbe az agrárium, mint piac? Önök keresték a kapcsolatot, vagy egy konkrét ügy kapcsán alakult ki valakivel együttműködés?

Kövesdi József:

Az építőipar gyengülő teljesítménye, valamint az azt körülvevő kedvezőtlen munkamorál sarkallt, hogy új területek után kutassak. Ebben segítségünkre volt egyik disztribútorunk megbízása, amely egy nagy mezőgazdasági Zrt. tehenészete kamerás rendszerének kivitelezésére irányult. Szakmai kíváncsiságom okán a feladat elvégzését követően találkozót egyeztettem a cég vezérigazgatójával, hogy megtudjam, miért invesztál a cég egy nagy értékű videó rendszerbe. 

Válaszokat kaptam, de egyúttal ötleteket is amely arra inspirált, hogy ezt követően, már hangsúlyosan és tudatosan  kerestük a kapcsolatot az agráriumban. Rendkívül szerteágazó iparágról van szó, így az igények is különbözőek. Ezt tapasztaltuk, viszont együttműködőek, nyitottak az új technika befogadására, sikerült sok problémára választ adni.

Milyen konkrét problémák merülnek fel az agráriumban, amelyekhez szóba jöhetnek  elektronikus vagyonvédelmi megoldások?

A mezőgazdagság megoldandó problémái, mint említettem igen sokrétűek. Természetesen jelen van a külső és belső lopás, de alapvetően jellemző az alacsony szintű technológia kontroll is. Ez azért nagy gond, mert hihetetlen nagy értékű beruházásokat hajtottak végre az iparágban, és a hanyag munkavégzésből eredő károkozás veszélye jelentős.
Az általunk telepített rendszerek a vagyonvédelem mellett a vezetői rálátást is biztosítják a mindennapi munkában. A cégvezetők szinte kivétel nélkül mobil elérhetőséggel használják az eszközeinket.
A telephelyek mellett a gépek védelmére és folyamatos kontrolljára is igény van.
A mezőgazdaságban történő telepítésnek rengeteg sajátossága van, amelynek meg kell felelnünk. Ilyen például a nagy távolság. Az egyes eszközök közötti informatikai kapcsolatot szinte kivétel nélkül vezeték nélküli eszközökkel oldjuk meg. A kivitelezés szinte mindenhol extrém körülmények között történik, hiszen nagy magasságokban elhelyezett berendezések ki vannak téve az elemeknek. Nagy a szélterhelés, hőmérséklet
különbségek, esetenként savas környezet is.

betakaritás kamerázva

Kamera felügyeli a betakarítást (forrás: axial.com)

Hogyan született az AgrárSecurity brand?

A Senit Kft. vezetőjeként az agráriumra mint külön üzleti szegmensre tekintek. Ezért létrehoztam egy új brand-et, ez az. AGRÁRSECURITY. A mezőgazdaság veszteségeinek megelőzésére kínálunk célzott megoldásokat, megfelelő eszközökkel megvalósítva. Az új Brand bevezető eseménye volt az I. AgrárSecurity Konferencia, volt, amelyre a közvetlen végfelhasználókat, azaz az agrárcégek vezetőit hívtuk meg. Két helyszínen tartottuk a rendezvényt, Kecskeméten és Győrben. Beszállítóink lehetőséget kaptak előadások megtartására, valamint rendszereik helyszíni bemutatására is. Minkét helyszínen esettanulmányt mutattunk be egy a térségben dolgozó jelentős partnerünk kiépített rendszeréről. Ők egyben a rendezvények fővédnökei voltak. A rendezvény szakmai sikere egyértelműen azt mutatja számomra, jó az irány, a szolgáltatásra jelentős az igény. Az agrárium igényeit szem előtt tartva, a biztonságtechnika és IT szakma legújabb fejlesztéseit bevonva igyekszünk továbblépni.

Az interjú ugyan csak eddig tartott, mi viszont egy kicsit még elidőztünk a brand jegyében létrehozott agrarsecurity.com oldalon. Bizony megállapítható, hogy az ügyes felépítésű oldalon van min elgondolkozni a remény szerinti látogató agrárszakembereknek.

Az oldal vázlatosan kigyűjti a jellemző megfigyelési helyszíneket.

Gépműhely. A gépműhelyekben számos nagy értékű alkatrész és szerszám található. A dolgozók egy része sok időt tölt itt, így a kontroll növelése elengedhetetlen. Technológiai célú megfigyelésekkel ellenőrizhetjük az egyes javítási és egyéb kapcsolódó munkafolyamatokat. 

Üzemanyagtöltő állomás. A legtöbb telephelyen tetemes mennyiségű gázolaj, illetve egyéb üzemanyag, kenőanyag található. A külső behatolók okozta egyszeri lopásoknál is magasabb kárt képes okozni az a dolgozó, aki „magáncélra” is igénybe veszi a kutat. Ezen felül a kútoszlopoknál kiemelkedően fontos a biztonsági és környezetvédelmi előírások betartása is.

Növényvédő szerek raktára. A növényvédő szerek magas értéküknek köszönhetően mindig kiemelt veszélynek vannak kitéve. Általában magas termék és helyismerettel rendelkező egyének állnak az ilyen támadások hátterében.

Istállók. Az istállókban legtöbbször technológiai megfigyeléseket végeznek, hogy kiderüljön, az állatok a megfelelő bánásmódot kapják-e gondozóiktól. Fontos még az állatok nyomon követése akkor is, ha elléshez készülnek, vagy más okból esély van a gyors közbeavatkozás szükségességére.

Fejőház. A fejőházakban szintén technológiai megfigyelés a fő cél. Fontos, hogy a dolgozók az előírásoknak megfelelően járjanak el a fejési folyamat alatt, és ne hagyják el a fertőtlenítést sem.

Takarmánytárolók. A külső vagy belső lopások megelőzése mellett fontos, hogy a silók berakodása és megbontása is az előírásoknak megfelelően történjen.

senit logo
                   
www.agrarsecurity.com

Lap teteje