IMG_1324_cover

Egy gigaprojekt „ától cettig” – Autonóm napelemparkok (PV erőművek) vagyonvédelme VI. rész

Tisztelt olvasóink! Immár öt részen keresztül követhették figyelemmel az Erando Kft komplex országos napelempark projektjének bemutatását a csapat összeállításától, a tervezésen keresztül a kivitelezés technológia és gyakorlati részleteiig. Tudjuk kivételes helyzetünket, hiszen nem hétköznapi tapasztalat az, hogy egy cég részletes betekintést enged egy biztonsági projekt részleteibe, közreadva annak közhasznu vonatkozásait. Reméljük sokunk okulására. A szerk. (tovább…)

IMG_20200623_134659_cover

Egy gigaprojekt „ától cettig” – Autonóm napelemparkok (PV erőművek) vagyonvédelme IV. rész

Kedves Olvasónk! Üdvözöljük újra, örülünk, hogy ismét velünk tart a napelemparkok izgalmas világában tett kirándulásunk következő részében. Ezúttal a csapat, a logisztika és a tervezés után egy más jellegű, talán kevésbé jól megfogalmazható, de műszakilag annál izgalmasabb témát fogunk körüljárni, mégpedig a konkrét műszaki megoldásokat. (tovább…)

gresham-palota-tastelnhotels

Gresham Palota – Tűzjelző rendszer módosítása/ fejlesztése

Mi az SBT Protect Kft-nél a hosszútávú ügyfélkapcsolatokban hiszünk, ezért fontos számunkra, hogy az általunk telepített, karbantartott rendszerek üzemeltetőit évtizedeken keresztül támogassuk és ha a rendszer felett eljár az idő, akkor szakmailag és műszakilag megfelelő megoldásokkal segítsük a megújulást. Így történt ez a Four Seasons Hotel Gresham Palota tűzjelző rendszerével is. (tovább…)

IMG_20200617_154504_cover

Egy gigaprojekt „ától cettig” – Autonóm napelemparkok (PV erőművek) vagyonvédelme II. rész

Ritka lehetőségként, egy országos gigaprojekt részleteibe avat be minket cikksorozatába az Erando Kft. A cég 60 napelempark integrált vagyonvédelmi rendszerét kivitelezte szerte Magyarországon. A tervezéstől a telepítésen keresztül az utómunkákig, követhetjük végig a folyamatok szakmai közérdeklődésre számot tartó részleteit Kenesei Kristóf projekt vezető mérnök „vezetésével” és számos olyan praktikus ismerethez is juthatunk, ami a konkrét projekttől eltekintve is segítheti munkánkat. A mostani cikk a logisztikai folyamatokba avat be bennünket. A szerk. (tovább…)

Napelem_cover

Egy gigaprojekt „ától cettig” – Autonóm napelemparkok (PV erőművek) vagyonvédelme I. rész

Portálunkon nyilvánvalóan úttörő vállalkozást indítunk, amikor egy gigaprojekt részleteibe avat be minket az Erando Kft. A cég 60 napelempark integrált vagyonvédelmi rendszerét kivitelezte szerte Magyarországon. A tervezéstől a telepítésen keresztül az utómunkákig hatrészes sorozat keretében követhetjük végig a folyamatok szakmai közérdeklődésre számot tartó részleteit Kenesseí Kristóf projekt vezető mérnök „vezetésével”. (tovább…)

lurdy-haz-globalplazza-cover

Tűzjelző rendszer korszerűsítése lépésről lépésre

A tűzjelző rendszer idővel veszíthet hatékonyságából. Egyes elemei az idő előrehaladtával cserére szorulnak, legyen szó a periféria hálózatról vagy magáról a tűzjelző központról. korszerűsítésre. A tűzjelző rendszerek üzemeltetői felismerték, hogy egy időben megkezdett korszerűsítés jó irányba mozdítja mind a biztonságot, mind a rendszerre fordított üzemeltetési költségeket. Ennek a receptjét kapjuk meg konkrét példán keresztül az SBT Protect szakemberétől. (tovább…)

intelligens-zebra-cover

Intelligens zebra: lézeres mozgás kijelzés. – Úttörő megoldás lehet a gyalogosgázolások elkerülésére

Hazánkban és az EU tagországaiban is kiemelt probléma a zebrákon történő gázolások problémája. Okos zebra megoldás már nálunk is bevezetésre került néhány helyen ezek mellé lép fel most egy zseniálisnak tűnő 100 százalékig magyar fejlesztésű rendszer, aminek lényege: az átkelést tetszőleges megvilágítási viszonyok között is jelző lézeres rendszer. Az intelligens zebra segítségével pedig már öt magyar településen biztonságosabban kelhetnek át az úton a gyalogosok. (tovább…)

cikkhez_kep_cover

A legkorszerűbb átvilágítási technológia – Az XCT megérkezett Ferihegyre

A legmodernebb átvilágító berendezésekkel és megnövelt kapacitással várja az utasokat a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér megújult csomagátvilágító és szállító rendszere. A csaknem 3 kilométer hosszú szállítószalag-rendszer az elérhető legjobb átvilágítási technológiával, a Smiths Detection HS 10080 XCT röntgenberendezésekkel egészült ki. (tovább…)

numeriai11-cover

ParkSol – Okos parkolási megoldások videó analitika segítségével

Egy irodaházi parkoló, mélygarázs vagy egy parkolóház üzemeltetőjeként gyakran felmerül a bérlők vagy éppen az érkező vendégek gépjárműveinek bonyolultnak tűnő kezelése, parkolási menedzsment feladatainak ellátása. Hova is parkolhat az adott vendég? Melyek a bérlői parkolóhelyek? Biztosan oda parkolt? Nem foglalja el már éppen valaki az adott férőhelyet? Erre nyújt megoldást a ParkSol intelligens foglaltságjelző kamerás rendszer (tovább…)

pd-monitor-2-digital-av-magazin-cover

Professzionális monitorok a parkolóhely-kezelő központhoz – Projekt

A kölni székhelyű cég, a Cologne Parkhaus Service (CPS) Németország egész területén végzi a hatékony CCTV parkolásfelügyeletet. Új vezérlőközpontjukba a monitorok az AG Neovo termékei: Az összesen 16 PD-55 modell biztosítja a homogén megjelenést és a nagyon jó áttekintést – plusz nyolc FS-27 munkahelyi monitor. (tovább…)

Integrált biztonsági rendszer a közbiztonság szolgálatában Tatabányán -beszélgetés Molnár Tamás közbiztonsági tanácsnokkal Forrás: Molnár Tamás

Integrált biztonsági rendszer a közbiztonság szolgálatában Tatabányán -beszélgetés Molnár Tamás közbiztonsági tanácsnokkal

Az egyre inkább terjedő biztonsági integrált rendszerek lehetőséget nyújtanak arra, hogy végre településeken is valódi integrált rendszerről beszélhessünk, amely nemcsak a kamerarendszereket, hanem a behatolásvédelmi , a tűzvédelmi, valamint a beléptető rendszereket is egységes felületen kezeli, megkönnyítve ezzel a polgári védelmi szolgáltatást is. Erre tesznek kísérletet Tatabányán. (tovább…)

Biztonság a Mercedes gyárban (forrás: vezess.hu)

Biztonság a Mercedes gyárban. Beszélgetés Szekér Péterrel a gyár biztonsági vezetőjével

„Óriási kihívás, egyben megtisztelő feladat volt számomra – egy vidéki hazai rendőr-főkapitányságról érkezve  – a gyár biztonsági folyamatainak a megtervezése a német Daimler AG szakmai elvárásainak megfelelően.”  „ Az utóbbi évek legnagyobb kihívása a vállalati tulajdon védelme, a lopások megelőzése, illetve a bombafenyegetések következtében történt leállások voltak…”. Szekér Péter biztonsági vezetővel beszélgetünk a kecskeméti Mercedes-Benz Gyárban. 

Egy rövid történeti összefoglaló. A Daimler AG 2008-ban több versengő kelet – európai (de egyben hazai) helyszín közül döntött Kecskemét mellett (pontosabban az M5 ás az 5-ös autóút közti terület Kecskemét déli kivezető térségében). Az építkezés 2009-ben kezdődött; az átadásra 2012 márciusában került sor.
Kedves Péter! Bízvást állíthatjuk, hogy az utóbbi évtized kiemelkedő presztizsberuházásának helyszínén járunk. Komoly sikert és egyben lehetőséget is jelent az ország és persze a térség számára is egy ilyen színvonalú munkakultúra jelenléte a mindennapokban. Hogyan épült ki a biztonságvédelem az évek során?
A kérdés telitalálat, mert az ember már az indulás pillanataitól szembesült a létesítményüzemeltetés tervezése során is a tudatossággal, a széleskörű tapasztalatokkal, az elvárások pontos megfogalmazásával.

Ön hogyan került a Céghez?

Pályázat során esett rám a választás 2010-ben, azt megelőzően a Vas Megyei Rendőr-főkapitányságon dolgoztam, bűnügyi területen, így létesítménybiztonsági kérdésekkel ezt megelőzően közvetlenül nem foglalkoztam.  A feladat a gyár biztonsági folyamatainak, szervezeténekmegtervezése, kiépítése volt. Hospitációk keretében Németországban ismerkedtem meg a Daimler hagyományaival és a konszern alap biztonsági folyamataival.  A szakmai ismereteken túl legalább annyira fontosnak tartották  a vezetői munkához nélkülözhetetlen emberi készségek képességek tesztelését, fejlesztését,  így a kreatív és megoldás centrikus gondolkodást, a nyitottság igényét, készséget a pozitív emberi kapcsolatokra stb.

Biztonság a Mercedes gyárban (forrás: bevezetem.hu)Mennyi idő alatt és végül is hogyan állt össze a biztonságvédelmi koncepció?

A tervezés közel egy évet vett igénybe, és ami talán a legnehezebb volt, a konszern alapelvárásaira építve  kellett olyan biztonsági projektet összeállítani, amelyik messzemenőkig figyelembe veszi a helyi (hazai) sajátosságokat.  Szokatlan volt, hogy a szigorúan vett létesítménytechnikai és élőerős biztonsági követelmények kidolgozásán kívül, további szempontokat is át kellett tekinteni. Ennek érdekében meg kellett próbálni viszonylag pontos képet kapni a térségi, az ágazatra jellemző és egyáltalán a hazai bűnelkövetések domináns típusairól is.  De a munkahelyi potenciális bűncselekmények lehetőségét mérlegelve általános erkölcsi kérdések is felmerültek, mint ahogy szempont volt a munka megfizetettségének és megbecsültségének hazai (térségi) helyzete is stb. Azaz, egy igencsak összetett feladatról volt szó, hiszen a különböző  helyi realitásokhoz igazodva a biztonsági koncepciónak is más és más hangsúlyai lehetnek és vannak is  A konkrét intézkedésekmegtervezését, tehát széleskörű „kitekintés” előzte meg.  A konklúzió persze senki számára sem lehetett meglepetés: a fő szempont, amit figyelembe kellet vennünk a tervezésnél, hogy itthon kiemelten kezelendőa vagyon elleni bűncselekmények miatti veszélyeztetettség a termelő üzemekben is.
Biztonság a Mercedes gyárban
Tapasztalatai szerint a biztonság mely területei jelentik Önök számára a hétköznapok során a legjelentősebb kockázatokat?

Először talán a szervezett formában elkövetett lopások kockázatáról kell beszélni (ez a több szereplős, előre megtervezett és időben is hosszabb távot érintő történő, jelentős kárértéket elérő cselekményeket jelenti). Ezt figyelembe véve, kiemelt szerepe van a beléptetés és kilépés kontrollnak, a személy-, gépjármű- és áruforgalmat érintően egyaránt. Gondoljunk csak bele a nagyságrendekbe. A gyárban kb. 4000 ember dolgozik, ehhez jön a beszállítói és egyéb látogatói napi létszám. A logisztika szervezésében 2000-2500 kamion érkezik hetente a gyárba, az alkatrészeket és egyéb anyagok beszállítva. Óriási feladat tehát a beérkeztetés és a raktározás. Több külső beszállító is végez az üzem területén előkészítő munkákat az összeszerelés során, gyár a gyárban” pl. így készülnek az ülések. Ez a biztonság szempontjából persze azt jelenti, hogy nem csak a saját dolgozókra kell figyelmet fordítani.
Biztonság a Mercedes gyárban (forrás: autopolt.hu)

Tudjuk azt, hogy a közveszéllyel fenyegetés (bombariadók) is kiemelt problémát jelentettek az utóbbi években, amelynek eredményeként új biztonsági szabályozást vezettek be.

Valóban olyan problémára kellett megoldást találjunk, amely az anyagi veszteségen túl megbénítottaa gyár életét, továbbá több ezer embernek okozott kellemetlenséget. A tavaly augusztusi jogszabály módosításig a termelő üzemekben bombariadó esetén azonnal le kellett állni a termeléssel és a átvizsgálás idejére el kellett hagyni az üzemet.  Nyilván érthető, hogy egy autógyár esetében a termelésleállás mekkora anyagi veszteségeket jelentett. 2012-ben egy, tavaly viszont már négy leállásunk volt. A rendőrség által lefolytatott nyomozás egyébként minden esetben felderítette az elkövető személyét. Tenni kellett tehát valamit és egy szakértői team közreműködésével sikerült egy olyan jogszabály módosítást kidolgozni, amely lehetővé tette ilyen helyzetekben a rendőri szervek számára a mérlegelés lehetőségét, ami a gyakorlatban azt jelenti, hogy automatikus kiürítés nélkül folyamatos üzem mellett lehet sort keríteni a kialakult helyzet kivizsgálására. (A közveszéllyel fenyegetés szabályozási kérdéseiről lásd még cikkünk
Biztonság a Mercedes gyárban (forrás: autoszektor.hu)
Ez persze az üzemi biztonsági szabályozás ismételt áttekintését, részleges újraszabályozását és persze döntően a személyi beléptetés és beérkező logisztikai és áruforgalom területén folyó kontrolltevékenység szigorítását jelentette, a szűrés, megelőzés céljával, nem kevés biztonságtechnikai invesztícióval. Az új rendszert oktatásokat, vizsgákat és a rendőrségi auditot követően lehetett bevezetni. (A személy be és kiléptetés gyakorlatát mi is tapasztaltuk dokumentum és csomagvizsgálattal fémkeresős átvizsgálással. A szerk.).

Értjük, persze ami nem világos az, hogy milyen módon lehet azonnal véleményt alkotni egy fenyegetés komolyságáról?
Mondhatjuk, hogy ez nincs a mi „orrunkra sem kötve”, mindenesetre a rendőrség szerint meglehetősen jól és gyorsan szűrhetőek a ténylegesen komolyan vehető fenyegetések. Ami azonban változatlan maradt, továbbra is fokozottan koncentrálunk a kiléptetésekre, a vagyon elleni incidensek megelőzéséra, megakadályozására.
Mi játszhatott ebben még szerepet?
A dolgozói állomány tudatos kiválasztása és ennek eredményeként idővel, az egy csapathoz való tartozás érzésének az erősödése. A meggyőződés kialakulása, hogy a munkának nem csak „elszenvedője vagyok, de úgy érzem, hogy az „Ügy” az enyém is”.
Biztonság a Mercedes gyárban (forrás: vezess.hu)
Gondolom van még egy olyan téma, ami megkerülhetetlen a biztonság szempontjából és ez a tűzvédelem.

Természetesen ez kiemelt terület és kockázat. A gyárban létesítményi tűzoltóság működik a szabályozásban előirt létszámmal, oltó technikával és gépjármű parkkal. A telepített tűzjelző ésautomatikus oltástechnika valamennyi gyártó, összeszerelő üzemben persze rendelkezésre áll. A kiemelt tűzkockázatú helyeken pl. lakkozó üzem (20 m-es belmagassággal) a tűzjelzést 5 percen belül a helyszínen nyugtázni kell. A jelzések az integrált vezérlő és felügyeleti központba kerülnek, ahonnan egyébként az energetikai és épületgépészeti vezérlés is folyik. Vészhelyzet esetén előreszabályozott forgatókönyv alapján természetesen számíthatunk a városi és a megyei katasztrófavédelmi szervezet segítségre is.

Beszéljünk akkor röviden a biztonsági szervezet felépítéséről.

A minden időben öt fővel vonulni képes létesítményi tűzoltóságon felül, a külsős biztonsági szolgáltató cég operatív irányítását és koordinációját 6 fővel látjuk el. Tavaly év végéig a járműpark (flottakezelés, termelést támogató eszközök pl. targoncák, emelők stb.), valamint a létesítményi szerviz deszk (pl telefonközpont) is hozzánk tartozott. A jelentős létszám persze az élőerős védőszolgálatot jelenti, ezt több mint száz fővel a mi szakmai kontrollunk mellett külső, szolgáltató aSecuritas Magyarország Kft. végzi.

kapcsolódó cikkek:

Budapest Airport. Eredményesen kezelik a növekvő biztonsági kockázatokat!

Termelő üzemek védelme bombafenyegetéssel szemben

Drón használat – szabályozási kérdések I.

Budapest Airport. Eredményesen kezelik a növekvő biztonsági kockázatokat!

Budapest Airport. Eredményesen kezelik a növekvő biztonsági kockázatokat!

A reptér jogi státusza: közforgalom számára nyitott magánterület. Na és nem is akármilyen! Csak néhány adat: 0-24 órás üzemben 15 000 induló utas naponta,  2 500 dolgozó + a beszállítói forgalom (Cargo, Catering). „ A kiemelt biztonsági kockázat napi megélése mellett szerencsénkre az utóbbi évek leggyakoribb biztonsági eseménye az elhagyott, többnyire véletlenül ottfelejtett csomagok táskák problémájának a kezelése volt.” Szabó Istvánnal, a repülőtéri biztonsági szolgálat helyettes vezetőjével beszélgetünk. (tovább…)

Lap teteje