Anti – terror oszlopok – a kiemelt biztonsági kockázatú helyszínek védelmére

Az Orion 21 Kft – ről mint a hazai fizikai technikai terrorelhárítás szakértőjének tevékenységéről az elmúlt években is rendszeresen beszámoltunk. Jelen cikkünkben az „ismétlés a tudás anyja” elven, egy kicsit mélyebben ismerkedünk egyik vezető termékükkel az anti- terror süllyedő oszlopokkal melyet a gyártó olasz Pilomat partnereként forgalmaznak.

Anti – terror oszlopok

Az úgynevezett „anti-terror” oszlopokat a cég már számos kiemelt biztonsági kockázatú helyszínen sikerrel telepítette. A rendszerek megtalálhatóak a különböző szakszolgálatok bejárataiban, kiemelt kormányzati objektumoknál, Budapest Nemzetközi repülőterén (BUD), közterületeken. A termékpalettában megtalálható oszlopok a következő nemzetközi minősítésekkel rendelkeznek: K12 (American cert. DOS SD-DT 02.01), M50 (ASTM cert – F2625-07), K4 (USA), M30 (ASTM cert – F2656-07), ezen kívül az eszközök rendelkeznek PAS68 és IWA 14 certifikációkkal is. Az eszközök az ellenállási teszteken úgy Európában, mint az Egyesült Államokban sikeresen teljesítettek.

Forrás: Pilomat

Forrás: Pilomat

Teszteredmények a gyakorlatban

Hogy ez pontosan mit is jelent a gyakorlatban?

Az Orion 21 Kft által forgalmazott „anti-terror” oszlopok 250.000 Joules becsapódási energiától és 750.000 Joules kitörési energiától egészen 700.000 Joules becsapódási energiától a 2.000.000 Joules kitörési energiáig képesek adott gépjárműveket megállítani. Lefordítva ezt hétköznapibb nyelvre azt jelenti, hogy egy K4 minősítésű süllyedő oszlop esetén egy 2 tonnás személygépjárművet 57 km/h sebességnél még megállít úgy, hogy az oszlop részben képes lehet a további működésre, míg 98 km/h sebességnél az oszlop is jelentős károkat szenved, akár ki is törhet a helyéből, de a gépjárművet megállítja. 6,8 tonnás teherautó esetén ezek a sebességtartományok 31 km/h-ra és 53 km/h-ra módosulnak. Egy 120 cm magas K12-es minősítésű süllyedő oszlopnál ezek az értékek a következő képpen módosulnak: személygépkocsi esetén 95 km/h órás sebességnél még jelentősebb oszlopsérülés nélkül is megállítja a járművet, míg 161 km/h sebességnél előfordulhat, hogy az oszlop jelentősen sérül és/vagy kitörhet a helyéről, de a személygépjárművet megállítja. Tehergépjárművek esetén (6,8 tonna) 52 km/h-nál az oszlop minimális sérülést szenved, míg 84 km/h-nál, még mindig képes megállítani a tehergépjárművet, de jelentős sérülés történhet az eszközben is. Érdemes tudni, hogy az egyik éles teszt kapcsán egy ilyen minősített oszlop, egy 7 tonnás tehergépjármű 80 km/h becsapódása után csak pár fokot hajlott el, de még mindig működő képes volt, funkcióját továbbra is ellátta.

pilomat-edm

Moduláris felépítés

Fontos megemlíteni, hogy a süllyedő oszlopok moduláris elven épülnek fel. Ennek lényege, hogy egy becsapódás után nem feltétlen kell az egész eszközt egyben cserélni, csak a sérült elemeket (palást, esetlegesen egyéb mozgó alkatrészek) és a rendszer újra üzemkészen tudja biztosítani a korábban már megszokott védelmi szintet.

Az elmúlt évek sajnálatos tapasztalata az, hogy terroristák kezében bármilyen forgalomban részt vevő jármű halálos fegyverré válhat és percek alatt több tucat emberélet eshet áldozatul a gázolásos merényleteknek. Így nagyon nem mindegy, hogy a „kitett” létesítményeket, helyszíneket milyen technikákkal védjük. A fentiek alapján nyilvánvaló, hogy az anti –terror oszlopok hatékony védelmet biztosítanak az ilyen jellegű támadásokkal szemben.

Sajnos a – sok helyen alkalmazott – közterületeken elhelyezett betontömbök csak a biztonság illúzióját keltik. Számos olyan eset történt a közelmúltban, mely bizonyította, hogy ezek a megoldások nem képesek ellátni a feladatukat, sőt a nekik hajtó gépjárművek mozgási energiája csak tovább löki őket, így az irányíthatatlanul csapódó betontömbök minden útjukba kerülőt letarolva még a terroristák által okozott károkat is felülmúló sérüléseket, problémákat tudnak okozni.

Amennyiben a termékek felkeltették olvasóink figyelmét a cég várja az érdeklődőket:

Email: orion21@orion21.hu
Telefon: +36-1-783-16-56

Kapcsolódó cikkek:

Hozzászólások