A napokban olvashattuk, hogy nyilvánosságra hozták az USA-ban a kereskedelmi drónok felhasználását részlegesen szabályozó rendelkezéscsomagot, ami akár mintaértékű is lehet világszerte.
A téma hazai szabályozási kérdéseivel portálunk is foglalkozott korábban, hangsúlyozva azt a tényt, hogy a drónok (pilóta nélküli légi járművek), kereskedelmi és privát célú alkalmazása exponenciális ütemben nő, még hazánkban is, hát még a nálunk jóval fejlettebb társadalmakban is .A téma számtalan pozitív hozadéka mellett, elsősorban biztonsági vonatkozásokban nem kevés kérdést vet fel. (http://www.securinfo.hu/termekek/letesitmenybiztonsag/1330-dron-hasznalat-szabalyozasi-kerdesek-i.html)
A piac az Egyesült Államokban is régóta várta a kérdés jogi szabályozását. Az amerikai légi felügyelet (Federal Aviation Administration – FAA), végül is idén nyáron hozta nyilvánosságra a kereskedelmi célú drónok felhasználását részlegesen szabályozó „Part 107” elnevezésű rendelkezéscsomagot (http://www.faa.gov/news/press_releases/news_story.cfm?newsId=20515) A dróntechnológia közismerten az USA-ban a legfejlettebb és nyilván itt várnak a legtöbben arra hogy miképp alkalmazhatják a napi gyakorlatban ezeket az eszközöket.

A „Part 107” csomag
A „Part 107” nevű csomag legnagyobb újdonsága, hogy a kereskedelmi célú drónröptetéshez a korábbiakhoz képest nem követelnek meg „pilótajogosítványt”, hanem átalakították a minősítési rendszert, vagyis a drónok kezelését kivonták a hagyományos, repülő eszközökre vonatkozó szabályozás alól. Ennek lényege, hogy egy speciális eljárást léptetnek életbe, amelyben a legalább 16 éves jelentkezőnek egy teszten kell bizonyítania, hogy képes a drónok irányítására. Ez jelentős könnyítés, mivel az új eljárásban sokkal olcsóbban, gyorsabban és egyszerűbben lehet engedélyt szerezni drónok kereskedelmi (oktatási, kutatási, mezőgazdasági stb.) üzemeltetésére.
Nem szabad a vásár, szigorúbb követelmények
Ám ez csak a főszabály, a követelmények egyébként maradtak elég szigorúak. Pl. az Amazon nagyszabású tervei a drónos házhoz szállítással kapcsolatban az új szabályok alapján nem lehetségesek – illetve csak illegálisan. Ugyanis a szabályok szerint a röptetőnek mindig látnia kell a drónt, valamint egyszerre csak egy akciót futtathat, egyetlen drónnal. Vagyis olyat nem lehet, hogy az operátor csak digitálisan követi az eszközt, ahogy az sem, hogy egyszerre több eszközt irányítson vagy ellenőrizzen.
Nem működhetnek drónflották
Az új szabályozás tehát az egyedi drónkezelést egyszerűbbé teszi, viszont – egyelőre – nem ad lehetőséget a távvezérelt drónflották működésére.
És további korlátozások is érvényben maradnak. A kereskedelmi célú drónok csak nappal repülhetnek, 120 méternél magasabbra nem mehetnek, összsúlyuk nem haladhatja meg a 25 kilogrammot, és nem gyorsulhatnak 160 km/óra fölé. A ritkán lakott területek fölötti repüléshez nem kell engedély, ám ha sűrűn lakott területen, illetve a légi forgalom által használt légtérben repülnek, akkor csak hatósági egyeztetés, engedély után, a légi irányítók tudtával és követésével tehetik ezt meg.
Az FAA ugyanakkor közölte, hogy ez csak az első lépés, az alapkoncepció kialakítása után tervezik a szabályozás folyamatos javítását és bővítését. A szabályozásból érezhető, hogy ez még csak előkészület, a felhasználás csak igen kis területét szabályozza, vagyis az ugrásra kész nagyvállalatoknak – mint pl. az Amazon – még várniuk kell.
Kapcsolódó cikkek:
Drón használat – szabályozási kérdések I.
„A jogkövető drón használat lehetőségei korlátozottak”
Drón észlelés és elhárítás konferencia Miskolcon. Avagy a drónok már a „spájzban vannak”…










