Kapumozgatók 1. rész – szárnyas kapuk

A kapumozgatás automatizálásának igényét – mint oly sok minden kifejlesztését –, az emberek kényelem iránti olthatatlan vágya mozgatta. De van, amikor ez kényszer, hiszen a mozgásukban korlátozott emberek életét nagymértékben megkönnyíti a kapumozgató. Sőt a gépjárműforgalom ellenőrzésére is jól alkalmazható az elektromos kapunyitó.

Mit sem ér a legjobb és legerősebb kapumozgató motor, ha az automatizálni szándékozott kapu nincs megfelelő állapotban, mert például leér a földre vagy mechanikailag nem elég szilárd. Ilyen esetben először ezeket a hiányosságokat kell megszüntetni, majd ez után következhet a kapuautomatika elemeinek felszerelése. Mindezekhez rengetegféle kiegészítő áll rendelkezésre: a fix vagy állítható forgáspontoktól kezdve, a mechanikus ütközőkön át, a kiegészítő elektromos zárakig.

Szárnyas kapuk
A kapufajtákat nézve a szárnyas kapuké a legnépesebb csoport. Létezik egy- és kétszárnyú változat, mivel ez a típus egyszerűen beépíthető és nagy hagyományokkal rendelkezik. Legfontosabb ismérve, hogy a kapuszárny(ak) függőleges tengely mentén fordulnak el. Mivel azonban az ördög a részletekben lakik, a kapu kialakításától és sok más tényezőtől függően ezek motoros mozgatására is többféle megoldás létezik.

Elektromechanikus kapumozgató motorok
Egyszerűségüknél és megbízhatóságuknál fogva a motorizálás megoldására kisebb és közepes méretű szárnyas kapuk esetében az elektromechanikus kapumozgató motorok nyújtják a kézenfekvő megoldást. Ezek az egységek tisztán mechanikus fogaskerék-csigakerék-menetesszár áttételeken keresztül, mindenféle hidraulika vagy pneumatika alkalmazása nélkül hozzák létre a kapuszárnyak mozgatásához szükséges mozgató erőt. További fontos ismérvük, hogy meghajtásukról egyfázisú aszinkronmotor vagy egyenáramú állandó mágneses motor gondoskodik.
A megfelelő mozgatóegység kiválasztásához azonban több paraméterre kell figyelni:

  • a kapuszárny hosszára,
  • tömegére,
  • a szárnyat tartó oszlop mechanikai méreteire és
  • a működtetés várható gyakoriságára (ciklus/óra).

 

Ezeknek megfelelően szóba kerülhet

  • a lineáris mozgatókarok,
  • csuklókaros mozgatók vagy
  • földberejtett mozgatómotorok alkalmazásának lehetősége is.

 

Lineáris mozgatókarok
A lineáris mozgatókarok általában 350 kg maximális tömegű, 3~3,5 méter szárnyhosszúságú kapuk esetén jöhet szóba, ha a kapu pillérének széle és a szárny forgáspontja közötti távolság nem haladja meg a ~20 cm-t. Mivel a kapuszárny élének kerületi sebessége egy bizonyos érték nem léphet túl, a hosszabb kapuszárnyakhoz nagyobb lökethosszal rendelkező mozgatókat kell alkalmazni. Erre a legszemléletesebb példa a Proteco Aster-3, -4, -5 és Leader-3, -4, -5 motorcsaládjai.

Szárnyas kapuk – kapumozgatók 1. rész

Amennyiben az említett méret ~20 és~ 40 cm közé esik, már mélyen ülő kapukról beszélhetünk, amelyek automatizálására a csuklókaros motorok – Faac 391 és Proteco Simply típusok – alkalmasak. Mindkét megoldásban közös, hogy a mozgatóegységek vagy azok valamilyen része szemmel látható.

Szárnyas kapuk – kapumozgatók 1. rész

Díszes, értékes kapuk esetén, ahol azok vizuális látványában nem illik bele semmilyen idegen, utólag felszerelt elem látványa, ott kerül képbe a földberejtett mozgatómotorok alkalmazása. Ez persze nem azt jelenti, hogy úgy elrejtjük azokat, hogy később mi sem találjuk meg őket, hanem arra, hogy azokat a kapuszárnyak alá, a talaj felszínével egy síkban telepítik. Így csak a fedőlemez árulhatja el jelenlétüket.

Szárnyas kapuk – kapumozgatók 1. rész

Olajhidraulikus kapumozgató motorok
Amennyiben esetleg az előző bekezdésben ismertetett paramétereknél nagyobb méretekkel – akár 7 m-es szárnyhosszúságú, ehhez például a Faac 400SBS típusú kapumozgatója illik –, tömeggel vagy várhatóan nagyobb használati intenzitással rendelkező szárnyas kaput szeretnénk automatizálni, akkor ajánlott az olajhidraulikus kapumozgató motorokkal kalkulálni.

Szárnyas kapuk – kapumozgatók 1. rész

Ezekben a kapumozgató motorokban az elektromechanikus társaikkal ellentétben nincs direkt, közvetlen mechanikai kapcsolat a hajtómotor és a működtető szár között, hanem a folyadékok összenyomhatatlanságának elvét kihasználva a fogaskerék-szivattyú által előállított nyomás egy munkahengerben mozgó dugattyú segítségével válik mechanikai munkává. A fogaskerék-szivattyút természetesen az elektromechanikus kapumozgatók meghajtásáról gondoskodó motorokhoz hasonlatos módon, jellemzően szintén egyfázisú aszinkronmotorokkal biztosítják. Az így előállított olajnyomást különböző speciális szeleprendszereken keresztül irányítják a működtető szár dugattyújának megfelelő oldalára, a szár ki- vagy befelé történő elmozdításának céljából. A felhasznált hidraulikaolaj nagytisztaságú speciális olajfajta, mivel az egység megfelelő működését széles hőmérséklethatárok között is biztosítani kell. Mindezen rémisztőnek hangzó dolgok ellenére a megfelelően felszerelt hidraulikus motor az elektromechanikushoz hasonlóan tartós és megbízható.
Olajhidraulikus megoldással szintén kaphatók a lineáris és a földberejtett motorok is, azonban csuklókaros motorokat ilyen meghajtási móddal nem találunk. Az ilyen egységek kiválasztásakor nagyon fontos szempont, hogy a nagyobb mozgatott méretek vagy tömeg következtében ezen kapumozgatók nem vagy részlegesen önzáró kivitelben is készülhetnek, amelyet a kapumozgató típusjelölése tartalmaz. Ilyen esetekben a kapuszárny zárt vagy nyitott helyzetben történő rögzítéséről egyéb kiegészítőkkel kell gondoskodni.

Részletek: MASCO

Hozzászólások

Vélemény, hozzászólás?