Ki van kint és ki van bent?
Predor evakuáció a gyakorlatban

Munkaidő-nyilvántartó rendszerekről gyakran hallani – szinte nincs is már olyan vállalat, ahol a beléptetésnél ne kellene mágneskártyát lehúzni. Ugyanakkor nem csak a be, de a kilépés is életbevágó fontosságú lehet, például egy vészhelyzeti evakuáció során. Szerencsére erre is van megoldás, ráadásul magyar fejlesztés!

Forrás: Power Kft

Forrás: Power Kft

Előírás – és egyben elsődleges fontosságú is – bármilyen pánik esemény bekövetkeztekor az épület gyors és teljeskörű kiürítése. De vezetőként honnan tudhatjuk biztosan, hogy mindenki kijött-e, mindenki biztonságban van-e? A Power Biztonságtechnikai Kereskedelmi Kft. által forgalmazott Predor beléptető- és munkaidő-nyilvántartó rendszer a legfrissebb ilyen irányú, tisztán magyar fejlesztés, melynek külön funkciója van az egyedi evakuálási folyamat kezelésére.

De hogyan is történik mindez a gyakorlatban?

Fizikai szinten pánikesemény, például tűzriadó esetén a Predor automatikusan kinyitja és nyitva tartja az áthaladási pontokat, ajtókat, amíg a bent tartózkodó személyek a tűzriadó tervben meghatározott módon elhagyják az épületet. Beállításainktól függően az evakuálási folyamat lezárása után, vagy a tűzjelzés megszűnésekor az ajtók ugyancsak automatikusan visszaállnak az úgynevezett ellenőrzött állapotra, amikor már csak érvényes beléptető kártyával közlekedhetünk. Amellett, hogy fizikai szinten biztosítjuk az épület elhagyásának módját, nem feledkezhetünk meg az információs szintről sem.

Forrás: Power Kft

Forrás: Power Kft

Magyarán: „oké, ki tudnak menni az emberek, de ki is mentek-e mind?”

Napjainkban a mobiltelefonunk szinte mindig nálunk van, kis túlzással úgy is fogalmazhatunk, hogy nélküle nem megyünk sehová.

Ezért is nagyon hasznos a mobil alkalmazáson keresztül történő evakuáláskezelés. A Predor applikáció azonnali értesítéssel tájékoztatja a felelős személyt a tűzjelzés tényéről, és listát küld a bent tartózkodó személyekről. Ez nagymértékben megkönnyíti a kiürítési folyamatot, és rögtön tudhatjuk, hogy ki az, aki még nincs biztonságban – névvel, fényképpel és az adott személy elérhetőségeivel együtt.

Nagy létszám esetén, több száz fő evakuálásakor más megoldást kínál a rendszer. Ilyenkor jön szóba az épületen kívül, a gyülekezőhelyen elhelyezett evakuációs kártyaolvasó. Ennél az olvasónál az épület elhagyása után kötelező olvastatni, a kártya odaérintésekor pedig az evakuációs listából automatikusan kikerülnek a biztonságban lévők. Nagyon fontos, hogy az evakuálási lista valós időben frissül a szerveren és a mobil applikációban egyaránt. Amennyiben valaki nem azonosítja magát távozáskor, akkor a rendszer (esetleg tévesen) bent tartózkodónak ítélheti. Ez problémát jelenthet evakuáció esetén. Pont ezért a hosszú ideje tétlen személyeket automatikusan ki tudja léptetni a rendszer: ennek időintervallumát a felhasználási igényekhez konfigurálhatjuk, azaz pontosan beállíthatjuk, hogy hány óra „tétlenség” után tekintsük az embereket kint tartózkodónak.

Az sem okoz gondot a rendszernek, ha egyszerre több mobil applikáción, több személy végzi az evakuálási lista ellenőrzését, az adatok ugyanis mindig és mindenhol valós időben frissülnek, naprakész adatbázist eredményezve.

A mobil applikáción keresztül a lehető legegyszerűbb megoldással, egy oldalra húzással, vagyis swipe-olással mozgathatjuk a biztonságban lévők listájába a kint megjelent vagy éppen „megtalált” személyeket.

Forrás: Power Kft

Forrás: Power Kft

Ahogy a gyülekezőhelyen olvastatnak a felhasználók, illetve az applikáción keresztül a biztonságban lévők közé kerülnek a személyek, úgy csökken a bent lévők száma, és egyre könnyebben azonosíthatók a valóban veszélyben lévők. Pláne, hogy az utolsó ismert pozíciójuk is rendelkezésre áll. Arra is van egyszerű megoldás, ha több épület van egy telephelyen, de az egyes épületek tűzjelzés szempontjából függetlenek. A Predor rendszeren belül ugyanis több evakuációs területet is tudunk konfigurálni, ennek köszönhetően pedig egy tűzriadó esetén épületenként külön végezhető az evakuálás.

Ha már mindenkit biztonságban tudhatunk és az épületben tartózkodó személyek száma nullára csökken, a rendszer automatikusan emailt küld és nyugtázza ezt egy kliens szoftverben.

A folyamat lezárásaként pedig készül egy automatikus riport, amit a jogosult felhasználók bármikor, visszamenőleg is megtekinthetnek.

Forrás: Power Kft

Forrás: Power Kft

Forrás: Power Kft

Kapcsolódó cikkek:

Hozzászólások