Mennyire reális a terrorizmus veszélye napjaink Magyarországán? Amennyiben igen, mennyire vagyunk felkészülve egyáltalán a teendők átgondolására? Mit tehetnek a hatóságok, a biztonságvédelmi szakma egy, a mainál jóval veszélyesebb világban?
Még talán három hónapja sincs, hogy az MBF. nagyrendezvényén Dr Nógrádi György a migráció kapcsán, jelentős biztonsági veszélyekről nem, de esetleges közbiztonsági kockázatokról már említést tett. Úgy tűnik, hogy napjainkra a helyzet közelít az átértékelődéshez a migrációhoz kapcsolódó terror kockázatok vonatkozásában is. A szakértők immár óvatosabban fogalmaznak.
Legális mederbe kell terelni a migrációs határátlépéseket.
Földi László hírszerzési szakértő az ATV Egyenes Beszéd adásában lényegében a következőket mondta.
„A külföldről fenyegető bármely biztonsági kockázat felderítésére nélkülözhetetlen a hírszerzési tevékenység, amelynek elengedhetetlen része a legális határ átlépések célzott kontrolja. Ez ad tényleges esélyt a veszélyes személyek kiszűrésére. A migráns tömegek kontroll nélküli beáramlása még akkor is jelentős kockázatokat jelenthet tehát, ha egyébként a végső úti cél közismerten nem Magyarország és az is nyilvánvaló, hogy jelenleg döntő százalékban üldözöttek és gazdasági menekültek érkeznek. A terrorszervezetek sejtjei intenzíven és sajnos eredményesen szervezkednek az Unión belül, egyenlőre bizonyítottan döntően Nyugat –Európa, földrajzi és történelmi okok folytán ennek a hatásnak nagyobb mértékben kitett országaiban (Franciaország, Olaszország stb.), de illúzió arra gondolni, hogy Közép – Európa és a migrációs nyomásnak különösen kitett Magyarország ebben a vonatkozásban majd érintetlen marad ( az utóbbi hetek nyugtalanító hírei alapján ma már az is bizonyított, hogy a tőlünk nem túl távoli Boszniában is megjelent az agresszív iszlámot képviselő közösség).
A képlet egyszerű: a jól szervezett terrorista hálózatok részéről csak döntés kérdése, a migrációs, kontroll nélküli határátlépések kapcsán olyan személyeket „beküldeni”, akik akár maguk képesek lehetnek akciók végrehajtására, akár – és ez a reálisabb veszély- a sejtek szervezéséért felelős személyeket „átdobni”. Sajnos egyenlőre semmilyen eszközzel nem rendelkezünk ennek a veszélynek a kiszűrésére. ”
Ez bizony elgondolkodtató és felveti a teendők sürgető átgondolását. Ami első ránézésre is nélkülözhetetlen: a belügyi (határőrizet, rendőrség), nemzetbiztonsági, honvédelmi, katasztrófavédelmi szervek Union belüli szoros együttműködése, a kapcsolódó szabályozási kérdések kidolgozása és mielőbbi hatályba léptetése, a Nyugat –Európai meglévő tapasztalatok felhasználásával és lehetőleg az egységes fellépés.
A cél biztonsági szempontból nálunk is nyilvánvalóan a következő kellene legyen: a mindenkori lehetőségek függvényében civilizált (és hangsúlyozottan: CIVILIZÁLT) körülmények között, lehetőleg kontroll és a nélkülözhetetlen humánus segítség nyújtás mellett átereszteni az országon a migrációs nyomást. A feladat nagyon nehéz és egyenlőre láthatóan szinte megoldhatatlan.
Új kihívások a szakma előtt is.
Na és itt most a továbbiakban nem folyunk bele a kerítés építés, mint elhárítási módszer véleményezésébe, mert ez nem a portálunk profilja. Ami viszont biztos, hogy a potenciális veszély a biztonságvédelmi szakmát is új kihívások elé állítja. Nem vállalkozhatunk most arra sem, hogy a következőkben részletes elemzésekbe bocsátkozzunk, mégis biztos, hogy bizonyos értelemben változnak a szakma egyes ágait érintő prioritások is.
Ez érinteni fogja az élőerős védelmet, hiszen az eddigiek mellett, meg kell próbálni felkészülni a terrorfenyegetések felismerésére az egyes objektumoknál, vagy pl. a tömegrendezvényeken, kiemelt közforgalmú helyeken, ami az eddigiekhez viszonyítva más típusú ismereteket, rutint is igényel. De ugyanígy az intelligens épületfelügyeleti, és kültéri megfigyelési, védelmi technikák (beléptetés, behatolás, video, tűzjelzés stb.), a szállítmány és közlekedési eszközök védelmének biztosítása előtt is komoly kihívások állnak az elmondottak fényében. Az IT területre változatlanul kiemelt figyelmet kell fordítani, hiszen már napjainkban is szembesülhettünk itthon az ISIS által hekkelt oldallal, egyenlőre (szerencsénkre) az államműködést nem veszélyeztető területen. A pénzintézeteken keresztül elvileg van mód terrorista csoportok finanszírozására, vagy az ő érdekköreiket segítő pénzmosásra, tehát itt is nélkülözhetetlen lesz a kiemeltebb figyelem.
Ami talán leginkább nyilvánvaló az, hogy a szakma ebben a vonatkozásban a jövőben csak akkor tudhat a siker minimális reményével fellépni, ha az eddigieknél szorosabb és szabályozott együttműködésben dolgozik a rendvédelemmel, a hírszerző szervezetekkel, a katasztrófavédelemmel, de esetenként a honvédséggel és a polgári védelemmel is. A cél természetesen a megelőzés, itt pedig nélkülözhetetlen az időben érkező információ (abban a reményben, hogy van ilyen…?) a kockázatveszélyes helyzetekről, eseményekről, csoportokról. Mint ahogy óhatatlanul az eddigieknél is jobban fog felértékelődni a biztonsági kockázatelemzés, illetve az incidens kezelés területe is.
Az elmondottakból talán úgy tűnik, mintha azt sugallnánk, hogy a biztonságvédelmi szakma nem foglalkozna tudatosan az erőszakos helyzetek, cselekmények elhárításának, megelőzésének gyakorlatával. Erről szó sincs!! Mindössze arra próbáltuk ráirányítani a figyelmet, hogy a terrorizmus hazai megjelenésének perspektívája új fajta megközelítést igényel és megköveteli a teendők tervezett átgondolását és a szükséges lépések megtételét.
kapcsolódó cikkek:
Termelő üzemek védelme bombafenyegetéssel szemben
Sűrűn lakott, forgalmas helyszínek védelme robbantás ellen