Legféltettebb kincseink – az oktatási intézmények és a gyerekeink védelméről

A fegyveres támadásokról, késelésekről és lövöldözésekről szóló híradások sajnos mára a mindennapi életünk részeivé váltak. Ezek a sokkoló események még ijesztőbben hatnak, ha a támadás helyszíne egy oktatási intézmény: általános iskola, főiskola vagy egyetem. Hosszú ideig ez csak amerikai rémálomnak tűnt, ami kizárólag a tengerentúlon fordulhatott elő. Szembe kell néznünk a valósággal; ez mára megváltozott. Az oktatási intézményekben, vagy az azok ellen elkövetett támadások kegyetlen valósága, vagyis inkább azok valószínűsége, egyre közelebb lopakodik mindenkihez.

A biztonsági szakemberek szerint az ilyen támadások, ha lassan is, de egyre gyakoribbá válhatnak Európában, így Magyarországon is. Az öreg kontinens előnye, amely sokat segít a megelőzésben, azaz a nehezebb és ellenőrzés alatt tartott hozzáférés a lőfegyverekhez, nyilvánvaló, ugyanakkor a szociális és mentális állapot területén már semmivel sem jobb a helyzet az amerikaihoz képest.

Ami késik az nem múlik?

A fegyveres támadások kiváltó okainak elemzéséről már könyvtárnyi szakirodalom jelent meg. Az elemzések mindegyike egyetért abban, hogy a megelőzés, felderítés nem könnyű, és megfelelő felkészültséget igényel. A Magyarországon elkövetett iskolai fegyveres támadások száma szerencsére jóval kisebb, mint az amerikai számok. 2009 óta nem történt halálos kimenetelű, lőfegyverrel elkövetett esemény (Pécs, 1 halálos áldozat, 3 súlyos sérült), azonban az iskolán kívül elkövetett fegyveres bűncselekmények között találunk iskolás korú, iskolába járó elkövetőket (ezek közül kiemelkedő a 2012-ben lőfegyverrel elkövetetett támadás, amikor a 19 éves elkövetők gyakorlatilag kivégeztek 2 embert). A rendőrség tartóztatott le felkészülés közben, vagy tetten ért elkövetőt, illetve indult eljárás olyan általános iskolás diákok ellen is, akik gáz-riasztó fegyverrel zsarolták, fenyegették társaikat, de történt késsel, szúró-vágó eszközzel elkövetett iskolai támadás is. A felmérésekből tisztán látszik, hogy az iskolai erőszak mértéke nem csökken, a kimutatások szerint pedig az általános iskolások kétharmadát már érte valamilyen iskolai erőszak. Egy 2015-ös felmérés szerint minden tizedik tanulót hetente többször ér bántalmazás az iskolájában.

Forrás: Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet

Az, hogy ez a helyzet mikor válik fegyverrel elkövetett erőszakos cselekménnyé a legnehezebb kérdés. A kiváltó okok, a felelősök vagy esetleg az intézményi mulasztások megnevezése, meghatározása segítség ugyan, de ezek általában az esemény után, mintegy indoklásként jelennek meg, így a megelőzésben nem kapnak szerepet.

Ettől az évtől jogszabály rendelkezik a nevelési-oktatási intézményekben tiltott és a használatban korlátozott tárgyak köréről. A jogsértő cselekmények megelőzésében és megakadályozásában az iskolaőrök is szerephez jutnak, akik ebben az évben már több mint 700 intézményben teljesítenek szolgálatot és még legalább 100 nevelési-oktatási intézmény szeretné bevezetni, de nem jutott mindenhová szakember. Az iskolaőröknek 2024-ben több mint 234 esetben alkalmaztak testi kényszert, bilincset, vagy gázsprayt a szolgálatuk ellátása közben.

A jogi háttér és a szakemberek támogatása érdekében ugyanakkor szükség van a megelőző védelmi intézkedések technikai támogatására is. Ott, ahol az eljárások berendezésekkel történő átvizsgálást írnak elő megfelelő védelmi képességekkel rendelkező eszközökre van szükség.

Az iskolai ellenőrzés

A biztonsági rezsimintézkedések végrehajtása még a felnőttek esetében is kihívást jelent, de nincs ez másként a gyermekek, fiatalok esetében sem. Az intézménybe érkezők legnagyobb része nem hord magánál tiltott tárgyakat, a keresett eszközök estében nem a mennyiségük, hanem a veszélyességük miatt kell ellenőrizni a belépőket.

A biztonsági személyátvizsgálásokat úgy kell végrehajtani, hogy azok:

  • ne kriminalizálják az ellenőrzötteket,
  • kerüljék a felesleges konfliktushelyezeteket,
  • gyorsak, ugyanakkor hatékonyak legyenek,
  • minél kevesebb személyzetet igényeljenek,
  • és minimális téves riasztással működjenek.

Forrás: CEIA

A külföldi minták alapján két csoportra lehet osztani az oktatási intézmények védelmi eljárásait:

1. A vizsgálat alá vont személyeket bizonyos korlátozás mellett egy eszközzel vizsgálják

A belépőket egy biztonsági eszközzel, jellemzően átjárható fémdetektorral szűrik. Ebben az esetben az eszközberuházás lényegesen kisebb, a kiszolgálószemélyzet is kevesebb.

2023-ban született egy EU ajánlás, amely a nyilvános terekben használt fémdetektorok esetében határoz meg követelményeket és besorolja az eszközöket. Az ajánlás 5 szabványpontba sorolja a fémdetektáló eszközöket (fémérzékelő kapukat). Az 1-2 szabvány szerinti a vizsgált személyek a kis méretű táskával és hátizsákkal együtt kerülhetnek ellenőrzésre a fémdetektoros berendezésen keresztül. Az iskolai felhasználást tekintve a táskákból csak a laptopokat és nagyobb tableteket kell kivenni, amihez gyorsan hozzászoktathatók a belépők.

Az ilyen típusú ellenőrzéshez fejlesztette ki a CEIA olasz fémdetektor gyártó cég az OPENGATE elnevezésű fémdetektorát.

Az OPENGATE az első teljesen nyitott, átjárható ellenőrző rendszer, amely két szabadon álló oszlopból áll. A két különálló oszlop sem elektronikusan, sem mechanikusan nem csatlakozik egymáshoz, így azok az átmenő forgalmat nem lassítják vagy akadályozzák. A berendezések önálló tápegységekkel működnek, tehát nem szükséges hozzá semmilyen vezeték, így pillanatokon belül használható és gyorsan áthelyezhető. Az akku cseréje során a készüléket nem kell kikapcsolni, a működés folyamatos, az oszlopok közötti áthaladás gyors és megállás nélküli. A vizsgálatra kötelezettek nagyon gyorsan hozzászoknak, hiszen nem lassítja olyan mértékben a belépést, mint egy fémdetektorkapu. A berendezés téves riasztási aránya alacsony, amely ugyancsak támogatja a gyors áthaladást az ellenőrzőponton. Az OPENGATE és a klasszikus fémdetektor kapu hasonló elven működik, azonban a fémdetektor kapu nem képes oly módon működni, mint az OPENGATE. Az OPENGATE működése közben nem ad jelzést mobil telefonra vagy pl. egy fém termoszra, miközben a tiltott tárgyakra igen. Ilyen vagy hasonló beállítás nem lehetséges egy fémdetektor kapun.

Az eszköz mobiltelefon, tablet segítségével programozható, felügyelhető. A személyzet számára semmilyen extra igényt nem támaszt, kezelés és „gondozásmentes”. A vizsgálat gyorsan, a belépők lényeges lassítása nélkül elvégezhető.

A kezelők a másodlagos vizsgálatok elvégzésére kézi fémdetektorokat használnak. A CEIA megoldása a PD kézi fémdetektor család, amely amellett, hogy megfelel az idevágó szabvány elvárásoknak, nagy jó jel-zaj aránnyal rendelkezik, programozható, így akadályozható meg az, hogy a kezelő megváltoztassa a detektálási, vagy riasztásjelzési beállításokat.

Forrás: CEIA

2. A vizsgálat alá vont személyt és csomagot külön-külön vizsgálják

Ebben az esetben csomagröntgen, fémdetektor kapu, kézi fémdetektor vesz részt az ellenőrzésben. A vizsgálat nagyobb létszámú személyzetet igényel, az eljárás a belépők függvényében jelentős eszköz beruházást igényel.

Csomagvizsgáló röntgen

Az átvizsgálatra kötelezettek táskáját csomagját röntgenberendezés segítségével ellenőrzik. Ez a fajta ellenőrzés gyors és biztonságos, nem sért személyiségi jogokat és semmilyen veszélyt nem jelent az átvizsgált táskák tartalmára. Erre alkalmas eszközök a Smiths Detection HI-SCAN csomagröntgenjei, amelyek méreteiben kis helyet foglalnak, ugyanakkor megfelelő képet adnak a kezelők számára a tiltott eszközök felismerésére. A csomagröntgen család legkisebb tagjának a HI-SCAN 5030s berendezésnek alagútmérete 50 cm x 30 cm, így ideális a kézitáskák, hátizsákok vizsgálatára. A nagyméretű képernyő és az egyszerű, jól használható kezelőfelület ideálissá teszi a használatát. A berendezés képkiértékelő funkciói már iparági normának számítanak, így lehetséges az ellenőrzés hatásfokát és gyorsaságát automata felismerő funkciókkal, a mesterséges intelligencia által végzett képelemzéssel is támogatni.

Fémdetektor kapu

Az személyek ellenőrzésének klasszikus eszköze a fémdetektor kapu. A fémdetektor kapuk érzékenységi beállítási más elven vannak paraméterezve, mint az előbb említett OPENGATE rendszeré. Ezek érzékenysége, a riasztást kiváltó tárgyak száma sokkal nagyobb. A rendszeresen átvizsgált személyek estében fontos az előzetes felkészítés a vizsgálatra, készítsék ki, rakják külön, és ne tartsanak a ruházatukban nagyobb fémtárgyakat. Ellenkező esetben a vizsgálat lényeges lelassulhat. A szigorúbb vizsgálati eljárásokhoz a CEIA HI-PE fémdetektor családja tökéletes választás lehet, amelyek nemcsak a legszigorúbb nemzetközi szabványoknak is megfelelő zajszűréssel, de az érzékelés és riasztás területén is kimagasló teljesítménnyel rendelkeznek. Kezelésük szinte csak a be- és kikapcsolásra korlátozódik, időtálló, mondhatni örök darabok. A használatban lévő eszközök között nem egy, akár 25-35 éve működő eszközt is találunk. Kiegészítő, másodlagos vizsgálatokra itt is ajánlott a kézi fémdetektor használata.

Az iskolai nyugodt, oktatásra alkalmas légkör megteremtése attól is függ, hogy az ott tanulók és dolgozók biztonságérzete megfelelő-e vagy sem. A megfelelő biztonsági szint csak úgy érhető el, ha a tanulók, illetve az intézményben dolgozók vagy az oda látogatók nem vihetnek be fenyegetést jelentő eszközöket a létesítményekbe. Az ezt biztosító ellenőrzésnek kulturáltnak, gyorsnak és hatékonynak kell lennie, nem hátráltatja és nem nehezítheti feleslegesen a bejutás sebességét. A körültekintő igényfelmérésre, tervezésre és megelőző védelmi eszközök kiválasztására, telepítésére és oktatására pedig a ZNZ Kft. szakmai stábja a megfelelő választás.

www.znz.hu