Égi GDPR hiánya – A hazai drónszabályozás anomáliái

Egy magyar drónos ugyanis eseti légtérhasználati engedélyt igényelt a Honvédelmi Minisztériumtól, amit meg is kapott, ráadásul, mint a 444 megírta, lényegében a teljes, Balaton feletti légtérre július 26.-27-28.-ára. Vagyis pont a minden évben esedékes Kékszalag vitorlásverseny idejére. Csakhogy az illető, mint írják, az engedély megszerzésével, ha nem is szándékosan, de lényegében mindenki mást kiszorított a légtérből

illusztrációForrás: hvg.hu

illusztráció
Forrás: hvg.hu

Csak a magyar légügyi szabályozás furcsaság miatt a helyzet jelenleg olyan, hogy a drónosok közül csak az repülhet, aki először bejelentkezett és légtérhasználati jogot kapott egy adott helyszínen. Ez pedig automatikusan azzal jár, hogy más ott nem repülhet.

Hogyan is állunk ezzel az egész kérdéssel? Az egész biztos, hogy úgy az EU-s mint a hazai precíz szabályozás vastag késében van sajnálatosan éppen pont a polgári és rendvédelmi –katonai célú drón használat robbanásszerű fejlődése időszakában.

A május végétől alkalmazandó adatvédelmi rendelet után újabb területre írna ki egységes szabályozást az Európai Unió. A drónregula tervezetét az uniós parlament a hetekben hagyta jóvá, de a pontos szabályok kidolgozása az Európai Bizottság feladata lesz. Várhatóan előírják majd a drónok maximális sebességét, illetve a „követési távolságot” is. A magasabb kategóriát képviselő repülő gépezetek irányítását engedélyhez kötnék, a kezelőket képzésre köteleznék.

Hasonló tervek már a magyar jogalkotók fejében is megfogalmazódtak. Tavaly tavasszal még úgy tűnt, akkor nyáron életbe lép a magyar dróntörvény néven emlegetett szabályozás. A tervezetet egy éve a HVG által megkérdezett szakértők úgy minősítették, hogy nagyon modern, de kicsit betarthatatlan. A tervezetről portálunk szakértője is részletesen kifejtette véleményét. Nem is lett belőle semmi, a társadalmi egyeztetés során érkezett észrevételek összegyűjtése után végül nem született meg a jogszabály. A hazai tervezet szerint már a két kilogrammnál nehezebb drónok, illetve belterületi használat esetén bármely eszköz reptetését jogosítványhoz kötötte volna.

Hatályban a korszerűtlen szabályozás

Az új rendelet hiánya egyúttal azt jelenti, hogy a jelenleg hatályos, még jóval a drónkorszak előtt született légügyi szabályozás érvényes a drónokra is. A légi közlekedésről szóló 1995. évi XCVII. törvény szerint a pilóta nélküli légi járművek használatához – 30 nappal a felszállás előtt – eseti légtérigénylésre van szükség, illetve a tevékenység kizárólag a légiközlekedési hatósághoz tett bejelentést követően kezdhető meg. A bejelentési kötelezettség alól a sport-, valamint a magáncélú felhasználás mentesül, de az eseti légtér igénylésére még ezekben az esetekben is szükség van.

Forrás: hvg.hu

Kapcsolódó cikkek:

Hozzászólások