Céges válasz a koronavírusra- robbanás a telekonferencia szolgáltatóknál

A koronavírus-járvány következtében milliószám fordulnak a felhasználók a konferenciaszolgáltatások felé, a vállalati munkafolyamatokban tapasztalható változások pedig a járványt követően sem tűnnek el nyomtalanul.

Forrás: Bitport

Forrás: Bitport

A koronavírus-fertőzéseket az Egészségügyi Világszervezet csak néhány nappal ezelőtt nyilvánította globális járványnak, de máris számottevően megváltoztatta a vállalati munkafolyamatokat, a távmunka mellett előtérbe tolva az informatikai konferenciaszolgáltatások felhasználását.

A Reuters összeállításából kiderül, hogy az év eleje óta meredeken megnőtt a telekonferencia-funkciókat nyújtó üzleti alkalmazások letöltésének üteme: a hírügynökség által idézett adatokból az látszik, hogy a Microsoft Teams, a Slack, a Zoom, a Tencent Conference a WeChat Work és a hasonló eszközök az év eleje óta majdnem ötször nagyobb forgalmat generálnak.

A Sensor Tower statisztikája szerint például a az App Store és a Google Play január első hetében összesen 1,4 millió új felhasználót jegyzett, ezzel szemben március első hetében már 6,7 millióan töltöttek le ilyen applikációkat a két meghatározó alkalmazásáruházból. A keresett szolgáltatások köre a hagyományos videókonferenciától (Zoom, Google Hangouts Meet stb.) a futurisztikus, 3D modellekkel dolgozó távmunka-programokig terjed (Rumii, Spatial). A letöltésekkel pedig a felhasználói aktivitás is növekszik: az Apptopia adatai alapján a Zoom Video Communications napi szinten aktív felhasználói bázisa ennek megfelelően több mint kétharmadával, 67 százalékkal bővült január eleje óta.

Előtérben egyenlőre az ingyenes letöltések

A Reuters által megszólaltatott iparági elemző kiemeli, hogy a gyors bővülés mögött elsősorban a freemium alkalmazások  állnak, vagyis az olyan appok, amelyek mindenki számára ingyenesen hozzáférhető szolgáltatásokat nyújtanak, de a szoftvereken belül a prémium funkciók vagy a hozzájuk kapcsolódó újabb szolgáltatások igénybe vételét már pénzért teszik lehetővé. Ez azt jelenti, hogy a bevételek egyelőre nem nőnek arányosan a felhasználók számával: a Zoom a múlt héten már hivatalosan is megerősítette a hirtelen ugrást a letöltések tekintetében, de arról még nem tudott nyilatkozni, hogy az új felhasználók milyen arányban válhatnak majd fizetős ügyfelekké.

A befektetőket ez egyelőre nem zavarja, amennyiben a cég részvényeinek árfolyama már úgy is 60 százalékot erősödött az év elejéhez képest, hogy mindenki a piaci szegmens volatilitásáról, illetve általánosságban is a vírusjárvány nyomán várható globális recesszióról beszél. A Reuters beszámolója szerint egyébként a szolgáltatók folyamatosan jönnek ki az ingyenes lehetőségekkel: a Spatial AR-platformján ennek nyomán egyetlen hónap alatt megduplázódott a felhasználás, és ötszörösére nőtt az igényelt felhasználói licencek száma.

Nem egyszerű kivezetni, ha egyszer bevezették (de lehet, hogy nem is feltétlenül célszerű)

Ez nyilván nehezen tekinthető organikus fejlődésnek, de a piaci elemzők egy része már most is biztos benne, hogy a szóban forgó üzleti alkalmazások adaptációja nem olvadhat el teljesen a járvány visszaszorulásával. Szerintük az az átalakulás, ami most az átszervezett munkafolyamatokkal jár, jelentős részben irreverzibilis változásnak bizonyul majd. Az új technológiákat egyre több cég vezeti be és használja napi rendszerességgel, ezt pedig nem lehet majd egyetlen mozdulattal visszacsinálni, ha az élet remélhetőleg visszatér a normális kerékvágásba. Az ebből fakadó előnyök persze csak hosszabb távon lesznek mérhetők, hasonlóan a szolgáltatók bevételeinek alakulásához.

A koronavírus járvány számtalan általunk joggal félt, várható következménye mellett, úgy tűnik, hogy legalább egy területen és ez a digitális kommunikáció felgyorsíthatja a fejlődést. Ez lesz most érzékelhető az iskolai távoktatási módszerek tényleges bevezetésénél (no persze tudjuk, hogy a puding próbája az evés), de ide tartozik a telekonferencia szolgáltatások tömegesedése, módszerinek tökéletesítése is. A dolog kézenfekvő, hiszen nyilvánvaló, hogy a következő hónapokban a cégek belső és külső kapcsolatai szélesebb körű konzultációkat igénylő eseteiben a skyp szintű kommunikációs gyakorlat édes kevés lehet. A szerk.

Forrás: bitport.hu